Zoek
Sluit dit zoekvak.

Deze roestige plantenbak is meer waard dan een nieuwe Porsche 911

Deze Porsche 356 A 1600 ‘Super’ Speedster werd in 1983 gekocht als projectauto. De eigenaar begon er vol goede moed aan, maar vervolgens werd de auto geparkeerd in een garage in Texas en bijna vergeten.

Ter ere van het 70 jarig bestaan van de 356, organiseert RM Sotheby’s op 27 oktober a.s. een veiling in Atlanta, GA. Eén van de sterren daar is deze T2 Speedster #83799 van modeljaar 1958. Aangezien de waarde in 1983 nog niet echt bijzonder was van deze budget-cabriolets, zou het weleens kunnen zijn de auto erg origineel is en bijvoorbeeld alle originele kleppen en deuren heeft.

Het betreft hier een USA-uitvoering, met de bumpers met overriders en een mijlenteller. Overigens niet heel bijzonder, omdat de Speedster eigenlijk een uitvinding is van New Yorker Max Hoffman (met 1 N sinds hij in USA was), zeg maar de Ben Pon van Amerika. Hij was begonnen met het importeren van Porsche, maar merkte al snel dat ze veel te duur waren en dus bijna onverkoopbaar. 

In eerste instantie kostte een 356 Cabriolet namelijk $4500, een bedrag waarvoor je in 1954 de meest uitgebreide Cadillac kocht, waar je met een man of zes in kon, met een 6.8 achtcilinder of iets dergelijks. En daar kwam Porsche met de krappe 356 waar je eigenlijk maar met z’n tweeën in kon en met een 1300 cc viercilinder ‘kever’ motor. Overigens kon je voor die $4500 ook een veel snellere Jaguar XK120, 2 MG TD’s, 2 Buicks, 3 Chevrolets of Fords kopen.

Max Hoffmann, ’n geboren Oostenrijker en vriend van Anton Piech, schrijft Ferry Porsche een brief dat het zo niet langer kan. Er moet een budget-cabriolet komen. Zonder handschoenenkastje, met simpele stoelen, zonder zijramen en overige poespas en die moet ongeveer $3.000 dollar gaan kosten. Dan kan hij er iets mee.

Porsche komt met een plan en de Speedster was geboren. In eerste instantie goed verkocht, later een impopulaire auto, want als je een Speedster had, kon je zeker geen Cabriolet betalen? Nu, vele jaren later, zijn juist de Speedsters door de relatief lage productie aantallen meer waard dan de Cabriolets.

De Speedster die geveild gaat worden is er een uit de laatste jaargang. In ’59 werd hij opgevolgd door de Convertible D, met dezelfde chassis’ en nummerreeks, beginnende met een 8. Op de foto’s lijkt de Speedster aardig compleet, al zit er in zo’n auto niet zo heel veel. Alles wat ik op de foto’s zie is over het algemeen niet voor hergebruik geschikt, maar is op zich wel leuk om erbij te hebben.

Het verwachte bedrag van € 110.000 – € 130.000 lijkt mij wel realistisch. Het zou me niet verbazen als het nog iets meer wordt. Ondanks dat het aan de buitenkant een eenvoudige auto lijkt, is het restaureren van een Speedster, een Cabriolet of welke 356 dan ook een kostbare en tijdrovende klus. De nieuwe eigenaar zal zeker € 150.000 moeten reserveren om de auto in topstaat terug te krijgen. En ik spreek uit ervaring.  Maar goed, dat is gezien de waarde nog steeds een goede investering.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.