Search
Close this search box.

De rol van Ferry Porsche in de geschiedenis van Porsche

Iedere kenner weet dat Porsche niet zomaar een automerk is, maar ook de naam van een familie die een rijke geschiedenis kent. Niet zelden wordt de historie van Porsche geassocieerd met Ferdinand Porsche, de oprichter van het merk.

De andere Mr. Porsche

Dit verhaal gaat echter over de andere “Mr. Porsche”, degene die maar zelden de aandacht krijgt die hij verdient, die ervoor zorgde dat het merk echt groot werd. Niet degene die alle eer krijgt die hem toekomt, maar wel degene die ervoor zorgde dat Porsche een bijzonder tof merk werd. Hoewel het bedrijf 17 jaar voor zijn bemoeienis werd opgericht, is het Ferry Porsche die daar de credits voor toekomen.

Porsche werd in 1931 opgericht als bedrijf dat ontwierp en adviseerde voor land-, zee- en luchtvoertuigen. In 1948 raakte zoon Ferdinand Anton Ernst Porsche betrokken, beter bekend als Ferry Porsche, het moment waarop Porsche langzamerhand de verschuiven begon te maken naar sportwagenmerk.

Ferry Porsche

Ferry werd geboren in Oostenrijk op 19 september 1909, in de periode dat zijn vader technisch directeur was van wat destijds Austro-Daimler heette. De jongen ademde techniek. Reeds op zijn twaalfde mocht hij in racewagens rijden en werkte hij naast zijn vader om het vak te leren. Toen het bedrijf in 1923 naar Stuttgart verhuisde begon Ferry als ontwerpen in het toenmalige bedrijf van zijn vader. Hun eerste project was het ontwikkelen van een 2-liter krachtbron voor Wanderer en werd gedoopt tot project 007, zodat het niet eerste project leek wat ze deden.

De auto werd een succes, iets wat ook Auto Union niet was ontgaan. Ze contracteerden vader Ferdinand voor de ontwikkeling van een nieuw racewagen. Ferry zou al het testwerk doen, tot zijn vader er een stokje voor stak: “Ik heb genoeg testrijders, maar slechts één zoon.” Ferry stopte met het testwerk, maar zou daarna al snel opnieuw met zijn vader samenwerken. Om precies te zijn aan een project dat na de T-Ford de meest belangrijke rol in de geschiedenis zou spelen: de Volkswagen Kever.

Oorlog

De tweede wereldoorlog liet een behoorlijke indruk achter op de familie. Vader Ferdinand werd vanaf 1945 maar liefst 20 maanden als oorlogsmisdadiger vastgehouden, zonder enig proces. Drie jaar na zijn terugkeer, in 1950, kreeg de pater familias een beroerte, eentje waarvan hij nooit zou herstellen en die in 1951 leidde tot zijn overlijden.

Ferry vertrok naar Oostenrijk, samen met een aantal collega’s, om 1945 het bedrijf een doorstart te geven met reparatiewerk en landbouwmachines. Het was in die periode dat Ferry aan zijn eigen sportwagen begon te werken, genoemd ‘de Porsche’. Ferry’s doel was even simpel als uitdagend: een auto bouwen die licht en compact was, maar zou uitmunten in rem- en stuurgedrag. Hij redeneerde dat als hij een auto zou bouwen waar hij zelf gelukkig van zou worden, er ook anderen zouden zijn met dezelfde dromen, bereid om zo’n auto te kopen.

De stap naar succes

De geschiedenis die eraan vooraf ging verdient een eigen plek, maar in 1948 werd de Porsche 356 geïntroduceerd. Er werd een klein aantal auto’s afgeleverd, waarna Porsche weer naar Stuttgart verhuisde, waar tot 1965 maar liefst 78.000 356’s van de band zouden rollen. De auto werd opgevolgd door een nog groter succes: de Porsche 911. De auto, ontworpen door zoon Ferdinand “Butzi” Porsche vind nu, zeven generaties later, nog steeds gretig aftrek.

Ferry Porsche leidde het bedrijf van vrijwel niets naar een alom gerespecteerde en gevreesde sportwagenbouwer. Hij vroeg het uiterste van zijn engineers, technici en rijders. Hij eiste excellentie, en kreeg het. In 1972 stapte de dan 63-jarige man terug uit de directie, maar bleef wel aan als voorzitter van de Raad van Advies tot 1990. Tot 1998 was hij ere-voorzitter, tot hij op de prachtige leeftijd van 88 overleed in Oostenrijk.

Tot op heden kunnen we met een gerust hart zeggen dat Ferry een prachtig bedrijf heeft nagelaten dat tot op heden kleine en grote mensen tot de verbeelding spreekt. En hoewel het zijn vader was die de basis legde, was het toch echt Ferry die op de gelegde fundamenten ons favoriete merk bouwde. Ferry, bedankt!

(vrij naar het artikel van Jason Stein, Wheelbase Media, 31 mei 2012)

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.