Search
Close this search box.

Was de onthulling van de Taycan eigenlijk wel zo’n groot succes?

Oliver Blume, CEO van Porsche AG, tijdens de introductie van de nieuwe Porsche Taycan: “De Taycan is de schakel tussen onze traditie en de toekomst. Hij zet het succesverhaal van ons merk voort. En dat merk fascineert en enthousiasmeert al meer dan 70 jaar mensen van over de hele wereld. Vandaag start een nieuw tijdperk voor ons merk.”

Livestream gemist? Geen probleem. Kijk je toch even hier.

Of iedereen daar blij van wordt zal nog wel even een discussiepunt blijven. Maar dat er ook bij Porsche in haar modellen enorme verandering gaan komen is onvermijdelijk. En nee, ik kan het elektrisch rijden nog steeds niet vol omarmen. Ik geloof echt wel in een next generatie Porsche 911 hybride (denk aan de 919 of de 918). En de andere Porsche hybride modellen. Maar ik dwaal af.

Vol spanning heb ik en met mij vele van jullie zitten aftellen tot de première zou gaan beginnen. Klaar voor een Porsche-show waar wij onze vingers bij zouden gaan aflikken. Want dat is toch wel wat wij van Porsche verwachten; prefectie!

Maar nadat Porsche CEO Oliver Blume het podium betrad en het woord nam, raakte ik al licht geïrriteerd door de “voice over”. Die een vertaling op ons los liet die, laten we zeggen, niet altijd helemaal juist was. Man man man, hoor ik mijzelf nog zeggen. Maar ja ik moet misschien ook niet luisteren wat Oliver Blume daadwerkelijk zegt. Ook bij Albrecht Reimold ging hij nog even zo verder. Toen kwam Stefan Weckback, de Vice President Product line Taycan, aan het woord. Eerlijk is eerlijk, mooi ingestudeerd en zonder problemen gebracht. Maar net even allemaal te gespeeld met die ingestudeerde gebaartjes.

Na een erg lang verhaal van Stefan Weckman kwam Peter Varga aan het woord, de Director Exterior Design Style van Porsche. Een mooi verhaal en lofzang over de Taycan waar hij telkens ook weer net als de sprekers voor hem het ons verzekerde dat de Taycan een echte Porsche is: “the Taycan is a true Porsche“. De verwijzingen naar het boegbeeld van Porsche, de 911 hielpen niet echt dit geloofwaardiger te maken.

“Soul, electrified” was de slogan! En dat was wat ze bij Porsche telkens weer probeerden over te brengen. De Taycan heeft soul: een Porsche ziel. Het is een “echte” Porsche. Maar dit werd naar mijn mening net een paar keer te veel benadrukt. En misschien daardoor kreeg ik ook niet het “Soul, electrified” gevoel. En toen viel het geluid weg… Oliver Blume was al bezigen aan het woord toen het geluid weer terugkwam. En met de terugkeer van het geluid helaas ook de translateur met “eigen” vertalingen. Het geluid bleek tijdens de gehele presentatie toch wel een probleem te zijn.

Alle grafische presentaties daarentegen waren erg knap gemaakt, videobeelden en videoclips waren – zoals je van Porsche mag verwachten – helemaal top. Ook Mark Webber was zoals altijd plezier om naar te luisteren en becommentarieerde en presenteerde alles vloeiend en relaxed. Jammer dat de omschakelingen vaak gepaard gingen met audioverlies en gehakkel. Al met al was ik niet onder de indruk van deze presentatie. Jammer, want ik denk dat het een gemiste kans is geweest.

Maar doet dat alles dan wat af aan de Porsche Taycan, zul je nu misschien wel denken? Jaein (combinatie von Ja und nein). Los dat dit niet de verwachte show was waar ik en anderen op gehoopt hadden is het blijven benadrukken dat de Taycan een echte Porsche is (en ook een ziel heeft, zoals nu keer op keer werd benadrukt) niet erg handig qua geloofwaardigheid. Want zelfs ik – die een “die-hard” fan en echt Porsche-minded is – vraag mezelf nu toch stiekem af: is de Taycan dan wel een echte Porsche? Als het zo vaak benadrukt moet worden… En geloven ze dat bij Porsche zelf wel? Ik begin nu toch ook te twijfelen.

Of is het de druk binnen Porsche AG? Is deze druk zo groot met de eerste vol-elektrische Porsche? Want laten we eerlijk zijn. Dit is de eerste stap in een nieuw tijdperk. En wat gaat er gebeuren met het boegbeeld, de 911? De vraag is hoe de liefhebbers van de Porsche 911 gaan reageren als er steeds meer er sneller vierdeurs “Porsches” komen die sneller en wellicht beter zijn dan de 911. En nu ook al volledig elektrisch. Lopen de “petrolheads” straks massaal weg? Is Porsche straks nog wel een sportwagen-producent- en merk? Of is het straks meer een luxury brand? Is… De Taycan het begin van het einde? Het einde van hoe Porsche begon, of het begin van een nieuw tijdperk?

“De toekomst begint hier”, zeggen ze bij Porsche. Maar of de Taycan de schakel is tussen de Porsche-traditie en de toekomst van Porsche, of meer een breuk, zal de toekomst ons laten zien. Ik moet het nog meemaken…

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

2 reacties

  1. 70 jaar lang heeft Porsche hun modellen weten te verkopen door te hameren op de emotie, en met name de , inderdaad geweldige, motorsound. Nu komen ze met een electrische, lees: ziellose auto, en proberen dit de sportwagenliefhebber met een groots marketingoffensief door de strot te drukken. Jammer dan Porsche zich onder druk van de publieke (linkse) opinie en de milieugekte laat meeslepen en een dergelijk product op de markt brengt. En de auto , met zo’n electromotortje, dan ook nog Turbo’ of ‘turbo S’ durven te noemen. Beste Porsche, waar zit die turbo dan ?
    Mij niet gezien….

  2. Er is toch geen alternatief dan een elektrische Porsche op de markt te brengen? Of nemen we genoegen met het feit dat Porsche zich voor 2030 volledig opheft?
    Hou op met jammeren, wat was komt niet meer. Wellicht komt er wel een moment waarop we vol overtuiging een elektrische Porsche bestellen…omdat de overige EV merken die Porsche ‘soul’ missen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.