Jouw advertentie hier?
Parijs 2019
Nieuws

Veilingnieuws; no sale for ex-Beddor Ruf CTR2 in Parijs

Bonhams veilde in Parijs een bijzondere Ruf Porsche met de Pikes Peak hill climb op het palmares. 1,3 miljoen euro was de bodemprijs voor deze Porsche maar het bieden stokte echter bij 1 miljoen. Het kon in Parijs alle kanten op bij de veilingen en zo was het aanbod eigenlijk ook. Van vooroorlogs tot en met recente hypercars met daar tussenin een deel van de ‘Youngtimer Collection’ die RM Sotheby’s verspreid over diverse veilingen aanbied.

Bonhams

De catalogus van Bonhams was rijkelijk gevuld met vooroorlogse klassiekers. 93 auto’s in totaal en daarvan ging 66 procent naar een nieuw onderkomen. Het meest werd er betaald, net geen 1,6 miljoen euro, voor een Mercedes-Benz 540K Cabriolet uit 1939. Zeven Porsches gingen er onder de hamer en vier daarvan werden verkocht. De ex-Beddor Ruf CTR2 leek op de goeie weg naar een verkoop, maar het bieden stokte bij 1 miljoen euro. Duurste Porsche werd een 356 Pre-A Coupé. Een split-window 356 uit 1950, een heel vroeg exemplaar met een chassisnummer met vier cijfers. De zorgvuldig gerestaureerde Porsche pakte de enkele prijzen bij evenementen. Voor 805 duizend euro wisselde de auto van eigenaar. Goedkoopste Porsche, net geen 15 euro, werd een F208 Tractor.

De resultaten,

1958 Porsche Diesel Standard F208 Tractor, est. €15.000 – 25.000 €14.950
1956 Porsche 356 C Cabriolet, est. €160.000 – 190.000 €126.500
1961 Porsche 356 B 1600 Coupé, est. €80.000 – 100.000 HB €70.000
1950 Porsche 356 pre-A Coupé, est. €700.000 – 1.000.000 €805.000
1956 Porsche 356 A Carrera GS/GT Coupé, est. €420.000 – 560.000 HB €380.000
1997 Porsche Ruf CTR2 Sport Prototype, est. €1.300.000 – 1.600.000 HB €1.080.000
1972 Porsche 911 T 2.4 Targa, est. €95.000 – 130.000 €86.250

RM Sotheby’s

Bij RM Sotheby’s hadden ze enkele sterke troeven in handen waar in de media al flink wat aandacht voor was geweest. Dat betaalde zich terug in ruime opkomst bij de veiling zelf. Topper moest een Ferrari F40 LM gaan worden en daarnaast was er de ‘Youngtimer Collection’ met vooral veel bijzondere exemplaren uit de jaren ’80 en ‘90 van Mercedes-Benz en BMW. De F40 LM wist het waar te maken en werd, net onder estimate weliswaar, afgehamerd, wat met de hele bups aan toeslagen erbij goed was voor ruim 4,8 miljoen euro. Niet het duurste maar ongetwijfeld het heetste item uit de ‘Youngtimer Collection’ was eigenlijk wel een Mercedes-Benz 560 Sec AMG 6.0 Wide-Body. Ik kan me nog herinneren indertijd ooit een nieuw exemplaar in de showroom gezien te hebben van een zekere Mercedes dealer in het Rotterdamse. Stond te pronken naast een 190 E 2.5 16V Evo II. Anyway,  deze Benz ging ruim over de estimate heen en was goed voor een fraaie 297 duizend euro. Andere auto’s uit die verzameling werden eveneens goed verkocht al waren de meeste estimate’s soms wat ruim gegrepen.

Porsches

Negen Porsches passeerden de veilinghamer en de duurste werd, met een opbrengst van 3 miljoen euro, een 550 Spyder. Ver onder de schatting, maar de lagere opbrengst zal voor een groot deel veroorzaakt zijn doordat de auto eerder een APAL body gekregen heeft en bij zijn laatste restauratie weer 550 plaatwerk. Een non-matching motor en transmissie heeft ook zijn invloed, maar bij een auto uit die tijd met racehistorie is dat ook weer niet zo verrassend. De 928 GTS was een van de Porsches uit de ‘Youngtimer Collection’ en die scoorde bijzonder goed.

De resultaten,

1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. €500.000 – 550.000 €511.250
1992 Porsche 928 GTS, est. €70.000 – 85.000 €138.000
1964 Porsche 911, est. €600.000 – 800.000 HB €540.000
1956 Porsche 550 Spyder, est. €3.800.000 – 4.300.000 €3.042.500
2004 Porsche Carrera GT, est. €650.000 – 750.000 €651.875
1962 Porsche 356 B Carrera 2 GS Coupé, est. €470.000 – 580.000 €500.000
1967 Porsche 911 S, est. €170.000 – 240.000 €189.750
2015 Porsche 918 Spyder, est. €950.000 – 1.100.000 €1.101.875
1965 Porsche 911, est. €200.000 – 240.000 HB €170.000

Artcurial

Het Parijse veilinghuis zagen we onlangs al voorbij komen na de niet mis te verstane 950 duizend euro voor een Porsche 916. Brutus werd de duurste Porsche voor Artcurial, nadat bij hen een 550 A Spyder niet van eigenaar wisselde. Ook deze ontbeerde de originele body en aandrijflijn. De resultaten hadden we al gemeld, maar voor de volledigheid nog een keer. De 356 1600 Cabriolet is uiteindelijk nog verkocht.

De resultaten,

1956 Porsche 356 A 1600 Cabriolet, est. €150.000 – 200.000 €178.800
1957 Porsche 550 A Spyder, est. €3.800.000 – 4.800.000 HB €3.300.000
1953 Porsche 356 Pre-A 1500 Super Cabriolet, est. €230.000 – 270.000 HB €200.000
1970 Porsche 911 S 2.2, est. €100.000 – 130.000 €107.300
1971 Porsche 916 ‘Brutus’, est. €800.000 – 1.200.000 €953.600
2006 Porsche Carrera GT, est. €750.000 – 850.000 HB €670.000
1993 Porsche 911 964 Turbo 3.6, est. €180.000 – 240.000 €232.400
2018 Porsche 911 991 Turbo S Exclusive Series, est. €280.000 – 380.000 €353.300
1960 Porsche-Diesel Typ 218 Standard Tractor, est. €15.000 – 25.000 €15.496
1974 Porsche 911 Carrera 2.7, est. €130.000 – 180.000 HB €120.000

Prijzen zijn inclusief toeslagen. HB is hoogste bod, auto niet verkocht.

Totaal

Enkele hoogvliegers die bij RM Sotheby’s gedurende de veiling niet van eigenaar wisselden, werden na afloop alsnog verkocht. Het veilinghuis kon dus uiteindelijk nog een verkooppercentage van 79 procent in de boeken schrijven. De totale opbrengst kwam daarmee op 32,4 miljoen euro. Het beste resultaat in Parijs tot nu toe voor het veilinghuis. Bonhams zag een daling ten opzichte van 2018. Werd toen nog 76 procent verkocht, dat was dit jaar 10 procent minder. Totale opbrengst kwam op ruim 11 miljoen euro.

Thuiswedstrijd

Voor Artcurial pakte de thuiswedstrijd wederom goed uit. Duurste auto ging bij dit veilinghuis in de boeken en was een Alfa Romeo 8C 2900 B Touring Berlinetta uit 1939. Een Amerikaanse verzamelaar had er het allerminst bescheiden bedrag van bijna 17 miljoen euro voor over. De totale opbrengst van de veiling was 42 miljoen euro, een stijging van 31 procent ten opzichte van 2018. Over het geheel genomen lieten de catalogi wat kwaliteit en exclusiviteit her en der wat steken vallen. Vooroorlogse klassiekers zijn wat lastiger te verkopen, dan een verzameling bijzondere auto’s uit de jaren ’80 en ’90. Voor de juiste auto’s wordt ook nog steeds goed geld geboden, maar de markt is kritischer. Het volgende grote evenement is Amelia Island, waar Gooding & Company, Bonhams en RM Sotheby’s in actie komen. Nieuws hierover volgt snel.

Foto’s: Bonhams, RM Sotheby’s, Artcurial

Reacties (0)

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met (*)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.