Porsche heeft ook besloten om in de vijver te gaan vissen van de SUV-coupés en gaat dat doen met de Cayenne Coupé. Op deze spionagefoto’s, gemaakt op de Nürburgring-Nordschleife, kun je zien dat de auto al bijna klaar is. Het is daarom goed mogelijk dat het debuut nog dit jaar gaat plaatsvinden, bijvoorbeeld op de eind november / begin december te houden autotentoonstelling van Los Angeles. Bij Amerikanen zal deze SUV namelijk zonder meer in de smaak vallen.
In Europa zal de verkoop in de zomer van 2019 starten. Fans van (dure) coupéachtige SUV modellen hebben dan veel te kiezen. Naast deze Porsche Cayenne Coupé niet alleen de eerder genoemde Audi Q8, maar ook de volgende generatie BMW X6 en Mercedes-Benz GLE Coupé. Zelfs de Lamborghini Urus kan als concurrent worden aangemerkt. De Cayenne Coupé gaat in de Porsche fabriek in Leipzig gebouwd worden.
Optisch verschil met de gewone Cayenne is niet alleen de lagere, schuinere daklijn. Ook de bumpers (agressiever vormgegeven; achter met een diffusor) en de grille zullen afwijken. De Porsche designtaal dicteert dat de achterlichtunits optisch met elkaar via een LED strip verbonden worden. Verder zal de achterklep worden voorzien van een uitklapbare spoiler.
De Cayenne Coupé zal een trede hoger in de prijslijst gepositioneerd worden dan de gewone carrosserievariant. Reken op een meerprijs van 10.000 à 15.000 euro. Om de nieuweling extra cachet te geven, begint het gamma pas bij de S versie met 440 pk sterke, dubbel geblazen 2,9 liter V6 motor. Een naamloze basisuitvoering met de 340 pk sterke 3,0 liter V6 met enkele turbo is niet gepland. Dit betekent een instaptarief van minimaal 140 mille.
Ook een dieselvariant is uitgesloten. Dat komt niet alleen omdat Porsche gegeten en gedronken heeft voor wat betreft de door Audi ontwikkelde sjoemel TDI, maar ook omdat de jongste versie (met milde hybride techniek) een veel te groot turbogat heeft. Dat leidt tot een dermate trage toerenopbouw die voor een product uit Zuffenhausen onacceptabel is. De verkoopafdeling van Porsche zal daar overigens geen traan om laten, want de E-Hybrid uitvoering met 462 pk gecombineerd vermogen slaat zeer goed bij de doelgroep aan. En voor wie niks van een elektromotor moet hebben, heeft het merk de 550 sterke Turbo uitvoering met 4,0 Liter V8 motor op het programma staan. Later volgt nog de Turbo S met 660 pk.
Bron: Autocar