Zoek
Sluit dit zoekvak.

Veilingnieuws; zet ook deze 964 RSR 3.8 zeven cijfers in de boeken?

De 24 Uur van Le mans hebben we -helaas- weer achter ons, maar gelukkig staat als dessert nog de Le Mans Classic op de agenda. Een van de evenementen om ons te doen herinneren aan de fraaie bolides van weleer. Elke twee jaar staat deze race op de kalender en het is dé gelegenheid bij uitstek om je te vergapen aan de fraaie auto’s die op het legendarische circuit in lang vervlogen tijden om de winst ten strijde gingen. Naast de race is er ook een veiling, net als twee jaar geleden in handen van het Franse veilinghuis Artcurial. Een aardig rijtje Porsches gaat de veilinghamer passeren en daar zit weer een zeldzame 964 RSR 3.8 bij.

964 RSR 3.8

De Porsche 964 RSR 3.8 gaat de laatste tijd lekker op de veilingen. Dat zal de huidige eigenaar, die deze Porsche sinds 2008 in zijn bezit heeft, wellicht ook gedacht hebben. Aan het begin van het jaar ging een identieke auto bij de Amelia Island veilingen onder de hamer en bracht toen ruim 1,2 miljoen dollar op. Vorig jaar was het met 2 miljoen euro, bij Villa Erba kassa voor een 964 RSR. Deze was dan nog zo nieuw dat de originele beschermende paraffine laag nog aanwezig was. Artcurial gaat er nu ook een afhameren, een fraaie Speed Gelb 964 RSR 3.8 uit 1993.

Weinig asfalt verslonden

De auto werd in 1993 nieuw geleverd in South Dakota en kwam zes jaar later in handen van een verzamelaar in Tokyo. In het 2007 belandde de Porsche in Engeland en werd in 2008 door de huidige eigenaar aangeschaft. De auto heeft dus aardig wat kilometers over de aardbol achter de kiezen, maar heeft weinig asfalt verslonden. Slechts 4000 km laat de teller zien. Van dit lichtgewicht racewapen uit de 964 reeks zijn er slechts 51 geproduceerd. De RSR werd puur voor de racerij gebouwd en daarmee zijn de exemplaren die niet competitief ingezet werden nog wat zeldzamer. De auto bij Artcurial is er zo een en is nog volledig origineel. De richtprijs voor de veiling is, gezien de voorgaande resultaten, niet zo gek met een bedrag van 800 duizend tot 1 miljoen euro.

 

Oer-RS’en

Maar dit is uiteraard niet de enige Porsche die onder de hamer gaat. Voor de liefhebbers van de eerste Carrera RS, zijn er nog een drietal oer-RS’en te verschalken, met als duurste een Leichtbau exemplaar. Wel prijzig, want de estimate voor deze volledig gerestaureerde Leichtbau is niet mals. De volledige lijst,

2002 Porsche 911 996 GT2, est. €80.000 – 120.000 no reserve
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. €300.000 – 400.000
1993 Porsche 911 964 RSR 3.8, est. €800.000 – 1.000.000
1973 Porsche 911 S 2.4 Targa, est. €120.000 – 160.000
1983 Porsche 911 SC, est. €50.000 – 70.000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. €500.000 – 700.000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Leichtbau, est. €1.000.000 – 1.200.000
2014 Porsche 911 991 Turbo S, est. €110.000 – 130.000
1992 Porsche 911 964 Turbo 3.3, est. €80.000 – 120.000
1995 Porsche 911 993 Turbo XLC, est. €90.000 – 140.000
1994 Porsche 911 993 Cup, est. €150.000 – 200.000
1991 Porsche 911 964 Carrera RS, est. €130.000 – 180.000
1964 Porsche 356 SC Cabriolet, est. €110.000 – 150.000
2008 Porsche 911 997 GT3 RS, est. €95.000 – 130.000
1976 Porsche 914 2.0, est. €30.000 – 40.000
1964 Porsche 356 C Cabriolet, est. €100.000 – 150.000
1966 Porsche 911 SWB, est. €140.000 – 200.000
1970 Porsche 914/6, est. €70.000 – 90.000
1972 Porsche 911 S 2.4, est. €130.000 – 180.000
1977 Porsche 911 RSR 2.8 recreation, est. €80.000 – 120.000
1969 Porsche 911 E Targa Soft Window. Est. €120.000 – 140.000

45 miljoen dollar

De Le Mans Classic veiling in 2016 kende een wat teleurstellend resultaat in vergelijking met de veiling twee jaar daarvoor. In 2014 zat de markt stevig in de lift en begon in 2015 begon te pieken. Inmiddels zijn de prijzen wat stabieler of licht gedaald. Ferrari daarentegen is weer iets aan het stijgen en met de aankondiging van een 250 GTO voor de Monterey veilingen van RM Sotheby’s in augustus zou het Italiaanse merk weleens een nieuw record weg kunnen zetten. Mits er niet minder dan een duizelingwekkende 45 miljoen dollar geboden wordt. Zover is het nog niet en of Artcurial dit jaar kan terugblikken op een succesvol evenement bij de Le Mans Classic, weten we binnenkort, de veiling is op 7 juli.

Foto’s: Dirk de Jager, Hannes Friesenegger, Julien Philippy, Artcurial 

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.