Klassiek

241 duizend euro voor Porsche 914 in Parijs

Ja je leest het goed, 241 duizend klinkende euro’s, 241.250 om precies te zijn. Dat is het bedrag wat inclusief toeslagen betaald werd voor een Porsche 914/6 deze week in Parijs.

GT specificaties

Het zal natuurlijk geen verrassing zijn dat het hier niet om een doorsnee 914 gaat, het is namelijk een 914/6 en hij is uitgevoerd in GT specificaties. De 914/6 is in tegenstelling tot de 914/4 nooit een verkoopsucces geworden en Porsche staakte dan ook al snel de productie van dit type. Maar Porsche zou Porsche niet zijn, als de 914/6 niet competitief ingezet zou kunnen worden. En om dat te bewerkstelligen werd de 914/6 GT ontwikkeld. Een pakket dat zowel los als af-fabriek verkrijgbaar was. Het pakket bestond onder meer uit de 2 liter 6 cilinder Carrera 6 motor, verstevigd chassis, lichtgewicht materialen, grotere brandstoftank en een 908 remsysteem.

De 914/6 GT kende wisselende successen. In 1970 werd er bij de 24 uur van Le Mans met een zesde plaats overall en een klasse-overwinning een mooi resultaat geboekt. De 914/6 GT gaf de 911’s het nakijken, maar bleef in de schaduw van de 917 die dat jaar de eerste overall zege voor Porsche binnenhaalde in de beroemde race. De Porsche 914/6 GT verscheen aan de start van legendarische races en rally’s als de Targa Florio en Monte Carlo Rally. Walt Maas racete succesvol een 914/6 GT in de IMSA GTU klasse in de jaren ’70.

Max Moritz

Chassis 9140432505 ging deze week onder de hamer bij de veiling van RM Sotheby’s in Parijs. De Porsche werd in 1971 via Porsche dealer Max Moritz nieuw geleverd aan de Duitse ondernemer Friedrich Claudius Graepel. Het preparen en upgraden naar GT specs werd uit handen gegeven aan Porsche privateer racer Max Moritz. Moritz had al succesvolle ervaring in een 914/6 opgedaan en die ervaring wierp zijn vruchten af in het voorbereiden van de Porsche van Friedrich Graepel voor het Deutsche Rallye Meisterschaft in 1971.

Het palmares van deze 914 laat dan ook een reeds podiumplaatsen zien, die opgedaan werden in het Duitse rallykampioenschap gedurende ’71 en ’72. De eerste rally bleef succes uit voor Graepel en de Porsche, maar een maand later werd er in de 2 liter GT klasse bij de ADAC Rally Ulm een tweede plaats behaald. En zo volgden nog enkele tweede plaatsen in deze 2 liter klasse later dat seizoen. Het volgende jaar stonden er opnieuw een reeks rally’s in het Duitse kampioenschap op de kalender. Beste resultaat was een eerste plaats in de rally Stuttgart-Straßburg-Stuttgart.

Mittelmotor GmbH

In 1973 en ’74 bleef de auto aan de kant en in 1975 betekende een ongeval het einde van rally deelname voor de 914/6 GT van Graepel. De auto werd opgeslagen en kwam pas na het overlijden van Friedrich Graepel, in 2001, tevoorschijn. De familie verkocht de auto later aan de Duitse Porsche specialist Mittelmotor GmbH die de auto volledig restaureerden naar de originele specificaties, inclusief de door Max Moritz opgewaardeerde motor, goed voor 218 bhp. RM Sotheby’s had de Porsche gewaardeerd op 220 tot 260 duizend euro. De hamer viel daar net onder, bij 210 duizend, wat inclusief toeslagen ruim 241 duizend euro opleverde.

Binnenkort een volledig relaas over de veilingen in Parijs, met daarbij een blik op alle Porsches.

Foto’s: Peter Singhof RM Sotheby’s

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *