Toen Porsche vorige week bekendmaakte dat ongeveer 700.000 van de een miljoen gebouwde 911-modellen nog steeds onder ons zijn, gingen we ervan uit dat de meerderheid daarvan bestaat uit luchtgekoelde modellen. Niet onlogisch gezien zowel de enorme populariteit van de luchtgekoelde 911’s als het feit dat ze 35 jaar in productie waren, ten opzichte van ongeveer 20 jaar watergekoelde 911’s.
Waterkoelers
Verrassing: van 1963 tot 1998, toen het laatste luchtgekoelde model was voltooid, had Porsche in totaal 443.134 911-exemplaren gebouwd, zo ontdekten ze onlangs bij Road &Track. Rond die tijd introduceerde Porsche de 996-generatie 911, die de eerste was met waterkoeling. Vanaf de introductie van 996 zijn tot nu toe echter 556.866 911’s gebouwd, die daarmee een aanzienlijke meerderheid vormen.
Wiedeking
Het is niet onlogisch. Immers, Porsche kende onder leiding van de briljante Wendelin Wiedeking een enorme verkoopspurt met de introductie van de 996, en zowel de 997 als de hedendaagse 991 hebben een vergelijkbaar succes gekend. Ter herdenking van de miljoenste 911 publiceerde Porsche een video die de evolutie van het model laat zien, waarbij er een overzicht werd gemaakt met daarbij de aantallen voor elke generatieverandering.