Search
Close this search box.

Rijtest Porsche Macan GTS

De standaard Macan rijdt al bijzonder goed, maar Porsche zou Porsche niet zijn als ze ook van dit model niet een GTS-uitvoering zouden brengen. Zoals het een Porsche met de heftige lettertjes GTS betaamt, werd het onderstel van deze Macan verlaagd, werden er grotere remmen en de nodige zwarte accenten toegevoegd en kwam er een beresterke motor in te liggen.

Pico del Teide

Wanneer we op vakantie-eiland Tenerife over de verlaten hoogvlakte rond de Pico del Teide rondcruisen, komt er weer iets van de SUV-gedachte achter de Macan naar boven. Het onderstel absorbeert korte oneffenheden op uitstekende wijze, we hebben goed zicht naar voren door de hogere zitpositie en onze koffers en de apparatuur van onze fotograaf passen met gemak in de achterbak. Maar dan gaat het weer naar beneden en – net als tijdens de beklimming – grijpen de bijrijder en de fotograaf achterin weer naar houvast. Want de bestuurder – ik in dit geval – laat zich opnieuw meeslepen door het uitdagende onderstel, door de carrosserie die om je heen lijkt te krimpen en door de opzwepende geluiden die weerkaatsen tegen de vulkaanrotsen om ons heen.

Sportwagen

Spreken over de Macan GTS als SUV is dan ook een gotspe. Deze auto is meer sportwagen dan Jeep en dat zit ‘m vooral in de afstemming van het onderstel. Vering, dempers en stabilisatoren zijn nu zo afgesteld dat de auto aanvoelt als een achterwielaangedreven auto in plaats van een 4×4. Doordat ook de variabele 4×4 nu meer krachten naar de achterwielen sturen, kun je er zelfs mee driften als met een 911. Het opnieuw afgeregelde PASM (Porsche’s Active Suspension Management) is straffer afgeregeld en zorgt daardoor voor meer stabiliteit. Dit in combinatie met de 1,5 centimeter verlaagde koets zorgt ervoor dat je je in een rasechte sportwagen waant.

400 pk

En dan hebben we het nog niet gehad over de krachtbron zelf. De Macan GTS profiteert van dezelfde 3,0 liter biturbo V6-benzinemotor uit de Macan S alleen levert de krachtbron nu geen 340 pk maar 360 pk. De trekkracht bedraagt 500 Nm (+40 Nm). Hiermee gaat de GTS van 0 naar 100 km/u in een sportauto-pestende 5,2 seconden (zelfs 5,0 seconden in combinatie met het Sport Chrono-pakket) en stoomt hij door tot een top van 256 km/u. Wie meer power wenst, gaat voor de Macan Turbo met 400 pk en 550 Nm. Porsche koppelt de zespitter in de GTS aan een automaat met dubbele koppeling. Sterkere remmen moeten ervoor zorgen dat al dit geweld ook weer op tijd tot stilstand gebracht kan worden.

Alcantara

Uiteraard zijn er ook de nodige optische aanpassingen, een lekker duister GTS-interieur met alcantara sportstoelen en een sportuitlaat. Er zijn ook led-koplampen beschikbaar. Bovendien ontvangt de Macan GTS als eerste de nieuwste generatie van Porsches infotainmentsysteem, compleet met Apple CarPlay. Allemaal zeer leuke zaken om mee te spelen op een hoogvlakte of in de file, maar je bent het allemaal snel vergeten zodra er een paar bochten aankomen, of er ingehaald moet worden op een 80 kilometer-weg.

Vanaf 107.000 euro

Dan tellen alleen de letters GTS. Wij denken dat ze stiekem niet staan voor Gran Tourismo Sport, maar voor ‘Ga Toch Scheuren’. In tegenstelling tot de Cayenne GTS, die dankzij zijn hogere zwaartepunt en grotere gewicht nooit zijn SUV-afkomst kan verloochenen, ontpopt de Macan GTS zich keer op keer tot een heerlijk wendbare ‘sportscar with benefits’. Wij kunnen de roep van de motor in ieder geval maar met moeite weerstaan. De orderboeken voor de Macan GTS zijn vanaf heden geopend. In Nederland begint de prijslijst bij 107.000 euro.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.