Klassiek

Porsche tractor: nu toeslaan [video]

Heb je ruimte over in je garage en ben je zestien jaar of ouder? Dan is het misschien raadzaam om eens te gaan kijken naar een oude Porsche tractor. Op Marktplaats komen ze nog wel eens voorbij voor een paar duizend euro, maar onze inschatting is dat dit snel gaat veranderen. In Duitsland en de Verenigde Staten wordt al snel tussen de 10.000 en 20.000 euro betaald voor een gerestaureerd exemplaar en deze prijzen lopen snel op, een logisch gevolg van de sterk gestegen prijzen van klassieke 911-modellen. Lees hieronder hoe Porsche ooit betrokken raakte bij de tractorproductie.

Hitler

In het begin van de 30er jaren ontwierp Prof. Dr. Ferdinand Porsche een ‘Volksschlepper’ (volkstractor), tegelijkertijd met het ontwerpen van de volkswagen. Porsche deed dit in opdracht van Adolf Hitler aan het begin van zijn dictatuur. Uiteindelijk zijn de historische producten veranderd van propagandamiddel tot hobby. De tractor had veel dingen in overeenkomst met de Volkswagen. De tractor uit de jaren ’30 leek dan ook in niets op latere tractors, uit de jaren ’50 en ’60. De in 1934 ontworpen tractor had een hydraulische koppeling tussen versnellingsbak en motor. Later zou hij ditzelfde concept blijven toepassen.

Allgaier

Porsche produceerde drie prototype tractoren in 1934, alle drie uitgerust met een benzinemotor. Het Porsche-Diesel motor-ontwerp met zijn unieke luchtkoeling was destijds nog niet klaar om geproduceerd te worden. Na vele tests van dit ontwerp kwam er een lucht gekoelde dieselmotor uit met vermogens van 12 tot 50 pk. In de vroege jaren 50 had Porsche 4 basisontwerpen. Een 1, 2, 3 en 4 cilinder versie. Allen hadden apart vervangbare cilinders en cilinderkoppen. Na de Tweede Wereldoorlog mochten in Duitsland enkel de bedrijven die voor de oorlog tractoren bouwden dit voortzetten. Porsche bouwde geen tractoren voor de oorlog en mocht dus niet beginnen met productie, maar Porsche had een uniek, modern ontwerp waarmee hij licentie afspraken ging maken met het Duits bedrijf Allgaier GmbH en het Oostenrijks bedrijf Hofherr Schrantz. Deze twee bedrijven gebruikten Porsche ontwerpen en noemden deze: Allgaier-Systeem Porsche en Hofherr Schrantz-Systeem Porsche.

Friedrichshafen

In 1956 nam Mannesmann AG het besluit tractoren te gaan bouwen en kocht de licentie van de Porsche-Diesel motoren en het Allgaier tractor ontwerp. Zij herbouwde en breidde de oude Zeppelin fabriek iets ten westen van Friedrichshafen bij het Meer van Konstanz uit tot een state-of-the-art productiefabriek met de meest moderne machines en productielijnen welke destijds voorhanden waren. De Porsche-Diesel tractoren zijn in deze fabriek geproduceerd tot het eind van 1963 bij een divisie van Mannesmann AG welke men Porsche-Diesel Motorenbau GmbH noemde. Aan het eind van 1963 werden er afspraken gemaakt met Renault dat de service van de Porsche-Diesel wereldwijd voor zijn rekening zou nemen. Na 1963 had MTU-Daimler de fabriek in Friedrichshafen nodig om grote dieselmotoren te produceren voor NAVO-tanks.

Standard & Master

Tussen 1956 en 1963 zijn er meer dan 125.000 Porsche-Diesel tractoren geproduceerd waarvan er tot op de dag van vandaag nog vele dagelijks worden gebruikt voor het werk op de boerderij. In deze zelfde tijd zijn er door het Amerikaanse Porsche-Diesel ongeveer 1000 tractoren verkocht in Noord-Amerika. De meeste tractoren werden in die tijd verkocht aan de oostkust van Amerika . Een nieuwe Junior kocht men in die tijd voor ongeveer $1750 en een Super voor ongeveer $3600. Er zijn in Amerika maar heel weinig Standards en Masters verkocht omdat ze slecht concurreerden met de Amerikaanse tractoren. Vandaag de dag is het aantal actieve Porsche-Diesel tractoren in Amerika drastisch gestegen omdat deze een verzamelaarsitem zijn geworden om te restaureren. Een gerestaureerde Porsche-Diesel brengt in Amerika al gauw $15.000 tot $35.000 op. Een niet gerestaureerde maar goed lopende Porsche-Diesel tractor kost ongeveer $5000 tot $8000.

In bijgaande video kun je zien hoever de liefde kan gaan en dat je niet persé van snelheid hoeft te houden om toch Porsche-fan te zijn.

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.