Search
Close this search box.

Prijzen Porsche 997 blijven zakken

De prijzen van de Porsche 911 (type 997) dalen nog steeds. Inmiddels staan de eerste exemplaren bij de onafhankelijke specialisten al te koop voor prijzen net boven de 30 mille. Je kunt daar je voordeel mee doen, want zeker de tweede generatie (die dan natuurlijk net weer een stuk duurder is) is een uitstekende auto die zeer geschikt is voor dagelijks gebruik en die ondanks de komst van de 991 – zelfs in de prachtige “50 Jaar 911”  jubileumuitvoering – nog niet gedateerd oogt.

Nog geen klassieker

De 997-generatie van de Porsche 911 kwam in 2004 op de markt en werd met groot enthousiasme ontvangen. Zeker na de 996-zetpillen met hun spiegelei-koplampen waren de meer gespierde vormen en de klassieke ronde koplampen voor velen een verademing. In 2009 onderging het model een facelift, waarbij de auto directe injectie kreeg en het interieur werd opgefrist.

Tussenaslager

Toch denken we niet dat de auto ooit de klassiekerstatus zal krijgen van de 993 en ook is de bodem nog niet bereikt van de 997-prijzen. Daarvoor is een aantal redenen aan te voeren. Ten eerste heeft ook de eerste generatie van de 997 last van motorproblemen. De tussenas en het tussenaslager kunnen zorgen voor grote motorproblemen en ook al gaat het hier om incidenten, daarmee is wel de reputatie van de 997-motor niet zo goed als die van bijvoorbeeld de 993. Omdat er vooral op fora flink over is geschreven, drukt dat de prijs van dit model op de tweedehands markt.

991

Andere factoren zijn de komst van de 991, die in feite een nog betere auto is. Waar de 993 zich (als laatste luchtgekoelde 911) kon verheugen in grote belangstelling door de komst van de teleurstellende 996, gaat die vlieger hier niet op. Het enige historische aan de 997 is dat het de laatste 911 is met hydraulische besturing, maar voor de rest is de 991 in bijna alle opzichten beter. Daarnaast speelt het grote geproduceerde aantal een rol, waardoor de auto nooit echt zeldzaam zal worden.

Benzineslurper

En dan hebben we natuurlijk nog de voor de hand liggende elementen waar alle auto’s met meer dan vier cilinders last van hebben; niemand wil meer een benzineslurper en ook dat heeft zijn weerslag op de prijzen. Reden genoeg dus om nu toe te slaan. Want de 997 is een zeer goede auto waarmee je zeer veel plezier zult beleven. En ondanks het feit dat de slecht onderhouden exemplaren wellicht nog verder zullen dalen, verwachten we niet dat de auto zo diep zal zakken als de 996.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

8 reacties

  1. Beste Erik.
    Ik ben van plan om een 997 aan te schaffen.
    Kan ik er van uitgaan dat als de lagers zijn vernieuwd de problemen voorgoed voorbij zijn?
    Dit is nl. de stelling van de garagist die een gereviseerde 997 cabrio s heeft staan.
    Ik heb ook gehoord dat de cilinder wanden kunnen inlopen (krassen) klopt dit?
    Groet Michel.

    1. Hallo Michel,

      Bij deze motoren zijn enkele problemen die zijn voorganger 996 had – en dan met name de eerste generatie – verholpen, maar ik weet niet precies welke wel en niet. Daarvoor kun je je beter wenden tot een Porsche-dealer of een expert.

    2. Beste Michiel,

      Misschien heb je er inmiddels een gevonden.

      Maar ga af op je gevoel. Zodra je er een vindt laat hem dan keuren.
      Mijn devies. Geen sluitende (onderhouds)historie? Lekker laten staan. (geldt voor alle exoten)

      groet Harry

  2. Beste Erik,

    Per toeval stuitte ik op jouw blog. Hoe kijk jij nu tegen je eerdere bewering over de markt aan?
    Ik zoek inmidels een jaar naar een geschikte 997 ’05. Tot nu toe niets gevonden. Òf mega duur (oude voorraad) of technisch een ziekenhuis.
    En wat betreft de haperende techniek. Veel van de problemen worden door onkunde veroorzaakt. Die wagens zijn raspaardjes. Strak onderhoud is een must.
    Vandaar zijn zoektocht.

    Ik begreep dat de 996 mk2 ook een goed alternatief is (wel langs die spiegeleieren langskijken.)

    Ik ben benieuwd.
    groeten
    Harry

  3. Hallo Harry

    Ik ben niet goed genoeg ingevoerd in de 997’s om de huidige situatie in te schatten, maar duur is een relatief begrip. Ik denk dat de 997 aan het stabiliseren is. Auto’s met een sluitende historie, schadevrij en niet teveel km’s blijven hun geld waard denk ik. Of zoals een kennis van mij ooit zei: ‘een goede 911 kun je nooit te duur kopen, hooguit te vroeg’.
    Succes met de speurtocht!

    Erik

    1. Ja dat denk ik wel. Maar eerst is de 996 GT2 aan de beurt qua waardeontwikkeling. Ik denk dat de GT2 997 over een jaar of twee pas echt meer waard gaat worden. Kans is dat de auto op langere termijn de 996 voorbijgaat omdat de vormgeving beter is, aan de andere kant is de 996 GT2 wel nog een echte ‘widowmaker’ in de traditie van de 993 GT2. De 997 heeft al elektronische beschermengelen et cetera en is dus minder ruig en gevaarlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.