Achtergronden

voorkomen is beter – de ‘plofmotoren’ van de 996

Comments (3)
  1. Alain Feld schreef:

    Ik mis WEER het stukje dat er MEER hele en zonder IMS/koeling problemen Porsche’s 996 rond rijden dan dat er “geplofte zijn. Nu komt het over dat elke 996 gaat ploffen, is alleen de vraag wanneer. En ik denk dat dit zeker NIET het geval is. Ja er zijn probleem motoren maar er zijn ook probleem motoren die zoals jij al aansprak veroorzaakt zijn door de eigenaar zelf. Geen of slecht onderhoud. verkeerde olie en niet warm rijden. Er zijn nog steeds mensen die menen dat als de temperatuur meter op 80 -90 staat er volgas gereden kan worden. Of als je de olie kan checken (996 TT) dat de motor dan warm is. Dat laatste kan ik in man 996 TT al na 7 kilometer. En dan is ze echt niet warm. Maar wat wil ik eigelijk zeggen in mijn reactie…. dat er bedrijven zijn die op de angst en het vaak ook nog zelf creëren elke 996 willen “updaten met een beter IMS kering en een upgrade voor de koeling. En ja als je een koppeling moet vervangen en je krijgt een leuke deal dan zou ik dat niet afraden om de “oude type” IMS te vervangen voor een betere IMS kering (pas op ook daar zijn verschillen in). In het koeling verhaal geloof ik niet zo in de noodzaak om die te moeten aanpassen. Porsche zelf doet het niet en gaf/geeft ook aan dat er geen noodzaak voor is. Zou ik de keuring laten doen bij een bedrijf dat deze upgrades verkoopt?!?! of zou ik dat laten doen bij een Porsche dealer? Mmmmmm daar moet ik even over nadenken …..
    Dikkere Olie; ja ik ben het helemaal met je eens. Ik had 5w40 er in en geen enkel probleem tot Porsche (NL) er 0w40 in deed bij de grote beurt en kleine beurt. Nu heb ik met 0W40 (een kleine beetje) olie verbruik (ik rij wel stevig door en elke week op de Duitse snelwegen ietsje harder dan de max 130 km in Nederland . Dus bij het volgende onderhoud wordt het weer 5W40. Even terug te komen op de koeling. Wat ik mis en waar ik van zeg dat het heel erg onderschat wordt maar zeer belangrijk is ……….de radiatoren schoonmaken. Ik doe dit voor de zomer en na de herfst. De hoeveelheid rotzooi die voor tussen en achter de radiatoren en de airco condensor zit is enorm. Ja het is even werk want de voorbumper zal er toch echt afmeten om er goed bij te kunnen. Ik heb wel een tip om even goed nat te (laten) kijken. De koelingslangen en vooral de koppelingen van de slangen. Ik had verleden jaar met 280KM een gesprongen slang/koppeling. Wat blijkt is dat het vaker gebeurt en bij de Turbo’s GT2 GT3. Porsche Nederland beweerde er niets van te weten maar na enig onderzoek blijk het wel degelijk bekend te zijn en hebben ze al in bepaalde gevallen hun verantwoordelijkheid in genomen. Bij mij was de slang rechtsvoor uit een Stuk geklapt. Reden zeer waarschijnlijk niet goed verlijmd en of helemaal geen lijm gebruikt. Handig om te weten en zo af en toe even na te lopen als je vaker wat steviger doorrijdt. Ik denk dat de 996 veel beter en betrouwbaarder is dan de meeste denken dat ze is. Ook zonder de zogenaamde “noodzakelijke” upgrades.

  2. Eric Wolbert schreef:

    Beste meneer Feld,

    een goed verhaal, helemaal mee eens. Ik heb al 15 jaar een bedrijf dat 996-en verkoopt, en heb nog NOOIT een klant terug gehad met een zogenaamde plofmotor. Ik heb al zeker 200 gebruikte 996-en verkocht. Wij zijn erg kritisch bij de inkoop, dus 996-en zonder, of een vage historie komen er bij ons niet in. Ook 996-en die te weinig onderhoudsbeurten hebben gehad laat ik staan. Als een 996 goed is onderhouden, netjes wordt warm gereden dan is er in niets aan de hand, en is een modifactie helemaal niet nodig. Dit wordt ook beaamt door mijn technisch Porsche specialist Wisman. Tuurlijk zijn er ‘drama-verhalen’, maar wat je nooit hoort van deze mensen, waar en bij wie ze deze auto gekocht hebben, en hoe het zit met de onderhoudshistorie. Auto Resto in Nijmegen heeft als kern-business het modificeren van 996-en. Daar verdiend hij zijn brood mee. Dus hij heeft er belang bij om bij zoveel mogelijk mensen een modificatie ‘aan te praten’.
    Wij hebben als kern-business goede Porsches te verkopen, en slagen daar aardig in. Wij hebben absoluut geen belang bij kapotte motoren, garantieclaims en ontevreden klanten. Wij hebben alle vertrouwen in een goed onderhouden 996 en blijven die met plezier verkopen. Als u alle forumverhalen zou geloven, zou u eigenlijk geen enkele Porsche model kunnen kopen, elke serie heeft namelijk zijn specifieke problemen. Sommige mensen raden wij dan ook aan GEEN Porsche te kopen, maar een leuke Kia met 9 jaar garantie. Niet is zeker in het leven.

  3. erik kouwenhoven schreef:

    Hallo heren, dank voor de reacties en betrokkenheid. Goed verwoord en inderdaad: sommige mensen zijn inderdaad beter af met een leuke Kia met negen jaar garantie. Ik wil hier niet meedoen aan het welles/nietes verhaal van het plofgevaar van de 996-motor, maar moet wel concluderen dat zeer veel 996-motoren inmiddels hetzij vervangen zijn onder garantie, hetzij al een keer compleet gereviseerd zijn, óf inmiddels een modificatie hebben ondergaan – van Auto Resto of een andere specialist. Dat Eric Wolbert nooit een auto heeft teruggekregen onder garantie, kan ook deels daaraan liggen. Blijft natuurlijk overeind dat een auto die altijd netjes is bereden, gewoon zijn beurten heeft gehad en ook door de nieuwe eigenaren niet wordt mishandeld, best goed kan blijven. Echter: om een mogelijk motordefect te bagatelliseren als ‘een specifiek probleem’ van de 996 ‘net als elke serie 911 zijn problemen heeft’ is wat kort door de bocht. Want wanneer het mis gaat met deze motor, zijn de kosten vaak dermate hoog, dat je aankoop in een keer zo goed als total loss is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.