Nieuws

20 jaar Porsche 911 GT3, reden voor een feestje

De Porsche 911 GT3 wordt 20 en dat is meer dan genoeg reden om even terug te blikken op deze meer dan succesvolle uitvoering van de 911. Het was op de Geneva Motor Show in 1999 waar de eerste Porsche 911 GT3 het levenslicht zag. De GT3 ademt Porsche Motorsport als geen andere 911. 

Circuiteigenschappen beschikbaar gemaakt voor de openbare weg, ontwikkeld door tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl, race engineer Roland Kussmaul en de specialisten in Weissach. Bij puristen is het met een ongeblazen boxerblok, een handbak en aandrijving op de achterwielen nog immer de meest populaire 911. 

911 GT3

Raceversies

De raceversies van de 911 GT3 hebben heel wat pagina’s toegevoegd aan de motorsporthistorie van Porsche. Een ontelbaar aantal klasseoverwinningen en een reeks overall zeges in grote endurance races zoals de 24 uur van Spa, Daytona en op de Nürburgring prijken op het palmares van de GT3. Deze ervaring en voortdurende ontwikkelingen binnen de autosport brengen elke nieuwe generatie weer op een hoger niveau. Het is dan ook weinig verrassend dat 80 procent van alle geproduceerde GT3’s met regelmaat op het circuit te vinden is.

911 Carrera RS 2.7

Maar geen GT3 zonder de legendarische 911 Carrera RS 2.7. Deze vormde de basis waaruit een reeks Rennsport varianten voortvloeide en uiteindelijk de 911 GT3 tot ontwikkeling kwam. Van luchtkoeling naar waterkoeling en de RS aanduiding maakte plaats voor GT, wat weer te danken was aan de GT klasse in de autosport waarin de Porsche deelnam. De watergekoelde 3.6 liter boxermotor leverde 360 pk en voordat de GT3 ten tonele verscheen in Genève was het eerste hoogtepunt reeds een feit. De 20,8 kilometer lange Nürburgring Nordschleife werd geslecht in minder dan 8 minuten, een nieuwe benchmark voor sportwagens die de openbare weg mochten betreden.

Uitgekiend chassis

Het solide 3.6 liter Mezger blok zorgde voor de nodige pk’s in de nieuwe GT3, maar om dat optimaal uit te nutten werd een uitgekiend chassis ontwikkeld. De handgeschakelde zesversnellingsbak kwam uit de 911 GT2. De overbrengingsverhoudingen, onderstel en demping konden aangepast worden aan de omstandigheden van het circuit. Kenmerkend aan de 911 GT3 is de achtervleugel, waarmee het zijn motorsport hart niet onder stoelen of banken steekt. Wilde je hier nog een stapje verder in gaan, ook nu kan dat nog, dan was er een Clubsport pakket beschikbaar, met onder meer een rolkooi. 

De eerste auto’s rolden in mei 1999 van de band in Weissach. Aan de homologatie eisen voor de autosport werd voldaan en de basis voor onder meer de succesvolle GT3 Cup was gelegd. Hoger geplaatst waren de GT3 R en RSR die ook hun duit in het zakje deden voor de motorsportsuccessen in de daaropvolgende jaren.

Drie, vier jaar

Elke drie, vier jaar werd de lat hoger gelegd en ontwikkelde de 911 GT3 zich verder. In 2003 steeg het vermogen naar 381 pk met hulp van Porsche’s VarioCam techniek. De auto kon nu ook besteld worden met het Porsche keramische composiet remsysteem. Wederom drie jaar verder steeg het vermogen naar 415 pk en kwam ook het Porsche Active Suspension Management beschikbaar. 

In 2009 werd de cilinderinhoud vergroot naar 3.8 liter en dat leverde inmiddels 435 pk op. Downforce werd verdubbeld door een nieuwe achtervleugel en de volledige bodem vlak te maken met hulp van afdekkende panelen.

Vijfde generatie

De vijfde generatie 911 GT3 debuteerde wederom op de Geneva Motor Show. We zijn in 2013 aangeland en vieren eveneens het vijftig jarig bestaan van de Porsche 911. De GT3 had inmiddels een nieuw chassis, motor en versnellingsbak. Nog immer zonder geforceerde beademing leverde een 3.8 liter boxer nu 475 pk en werd voor het eerst gekoppeld aan de Porsche PDK transmissie. Active steering op de achteras was eveneens een first voor de 911 GT3. Uiteraard kon een rondje Nordschleife niet ontbreken en werd de tijd van de eerste GT3 opzij gezet en stonden er nu 7 minuten en 25 seconden in de boeken. 

911 GT3

GT3 Touring

De huidige generatie GT3 zag het levenslicht in 2017 en we hebben reeds 500 paarden ter beschikking gekregen uit een 4 liter boxermotor, nog altijd met natuurlijke beademing. Voor even is er weer even teruggegrepen op de Carrera RS 2.7, die indertijd als Touring variant leverbaar was. Naast de gevleugelde GT3 verscheen ook de GT3 in Touring uitvoering. Geen vaste achtervleugel meer waardoor de puristische rijmachine wat discreter oogt. Maar wij weten inmiddels ook wel dat deze rol aanvankelijk voor de 911 R weggelegd was, maar dat Porsche het speculeren met deze R in de wielen gereden heeft met de GT3 Touring. Het wachten is nu op de volgende generatie die zoals het er naar uitziet nog altijd zonder turbo’s zal verschijnen.

Foto’s: Porsche AG

Reacties (0)

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met (*)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.