Afgelopen weekend werd in het noorden van Duitsland de Bremen Classic Motorshow gehouden. Volkswagen is daar ook aanwezig. De old- en youngtimertak van de bedrijfsvoertuigenafdeling van het bedrijf stelt er drie T1’s (de hippiebusjes) tentoon. Maar de blikvanger is toch deze T3 B32. Die is zo speciaal dat er niet eens ‘Volkswagen’ staat vermeldt op het inschrijvingsbewijs. In het vakje fabrikant staat… Porsche.
De T3 in kwestie is een Combi. Dat is een versie die de beglazing van de busvariant combineert met de afwerking van de bestelwagen. Die vormt al decennia lang de basis waarop de meest gepersonaliseerde Bulli’s worden gebouwd. Zo ook deze B32.
Deze T3 Combi begon z’n carrière als een type Caravelle in topuitrustingsniveau Carat. Toen werd hij naar de sportwagenbouwer uit Stuttgart verscheept. Die monteerde achterin de zescilinder boxermotor van de toenmalige 911 Carrera, 3,2 l groot. Vandaar de 32 in de typebenaming. De B staat voor Bulli, zoals de busjes als sinds de jaren vijftig ook genoemd worden.
De benzinemotor van de 911 was begin jaren tachtig 231pk sterk. Dat maakte deze blokkendoos destijds 185km/u snel. Je zag het wel aan de buitenkant. De B32 had een specifieke koetswerkkit, een apart lakschema en hij rolde op dezelfde iconische Fuchs-velgen als de 911. Porsche bouwde in totaal tachtig exemplaren van de B32.
bron: auto55.be
2 reacties
De aantal van 80 exemplaren klopt volgens mij niet en was volgens mij tussen de 11 en 14 exemplaren met Porsche chassisnummer. Teens is er een witte camper versie van genaakt die staat innhet museum in Twente.
Mvg andy
Bedankt voor je reactie … Tja het aantal…daar gaan tot vandaag de dag de meningen over uit een. Sommige zeggen 9 tot 20 en andere de genoemde tachtig stuks. Wij gaan er weer eens induiken, en proberen het juiste getal boven te halen.