Zoek
Sluit dit zoekvak.

Dagelijkse update: volledige eerste startrij in beide GT-klassen voor Porsche op Le Mans

Voor Porsche had de aanloop naar de 86e editie van de 24 Uur van Le Mans nauwelijks beter kunnen zijn: zowel in de GTE-Pro-klasse als in de GTE-Am-divisie is de volledige eerste startrij voor Porsche. Hoewel startposities in een 24-uursrace zoals bekend niet cruciaal zijn, geeft het sterke optreden in de kwalificatie natuurlijk wel het nodige vertrouwen. Vandaag wordt er in Le Mans niet gereden, maar is de pitstraat de gehele dag vrij toegankelijk voor het publiek. Aan het einde van de middag is er de parade voor alle coureurs in het stadscentrum van Le Mans.

Vrijwel perfecte kwalificatie voor Porsche

De nummer 91-Porsche in de historische Rothmans-kleuren vertrekt vanaf de pole-position in de GTE-Pro-klasse. (Foto: Porsche AG)

 

Nadat Porsche in de eerste kwalificatie op woensdagavond al de voorlopige pole-positions in de beide GT-klassen behaald had, stonden er op donderdagavond nog eens twee kwalificatiesessies op het programma. Daarbij bleven de topposities onveranderd, zodat de Porsche met het startnummer 91 van Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Fred Makowiecki vanaf de pole-position in de GTE-Pro-klasse vertrekt. Bruni’s tijd op woensdag van 3:47,504 minuten, een nieuwe GT-recordtijd op het 13,626 kilometer lange circuit in Le Mans, kwam op donderdag niet meer in gevaar. Ook in GTE-Am was de tijd van woensdagavond van Porsche Young Professional Matteo Cairoli in de nummer 88-Dempsey Proton-Porsche snel genoeg om definitief vanaf de pole-position te mogen vertrekken.

Lange rij wachtende auto’s inclusief diverse 911’s voor de start van de kwalificatie in de pitstraat. (Foto: Porsche AG)

 

De eerste heat op donderdagavond was gepland van 19.00 tot 21.00 uur, maar werd vanwege enkele crashes twee maal met de rode vlag onderbroken en na de tweede interruptie met nog drie kwartier te gaan niet meer hervat. Een van de onfortuinlijke rijders die in de bocht Indianapolis controle over de auto verloor, was Porsche-fabrieksrijer Sven Müller in de 911 met het startnummer 94, die al na elf minuten crashte. De auto raakte flink beschadigd en kwam de rest van de avond niet meer in actie, maar kan de race op zaterdag vanaf de achtste plaats in de klasse starten.

Ondanks een crash van Sven Müller kan de Porsche met het startnummer 94 als achtste in de klasse vertrekken. (Foto: Porsche AG)

 

Vanwege de onderbrekingen in de eerste sessie werd de afsluitende kwalificatieheat met een half uur verlengd. Tussen 21.30 uur en middernacht deden zich in de voorste gelederen van de GTE-Pro-klasse echter geen noemenswaardige veranderingen meer voor, niet in de laatste plaats omdat regen in de laatste anderhalf uur van de sessie snellere tijden vrijwel onmogelijk maakte. De pole-position voor de Porsche met het nummer 91 bleef onaangetast. Naast de 911 in Rothmans-kleuren start de roze gekleurde nummer 92 met Michael Christensen, Kévin Estre en Laurens Vanthoor vanaf de tweede plaats.

De Dempsey-Proton-Porsche, hier tijdens een pitstop, bleef bovenaan en start daarmee als eerste in de GTE-Am-klasse. (Foto: Porsche AG)

 

In GTE-Am bleef de Dempsey-Proton-Porsche van Matteo Cairoli, Khaled Al Qubaisi en Gianluca Roda bovenaan, terwijl het Britse team Gulf Racing met de auto van Mike Wainwright, Ben Barker en Alex Davison in de afsluitende sessie naar de tweede plaats wist op te klimmen. De tweede auto van het Dempsey-Proton-team met Christian Ried, Julian Andlauer en Matt Campbell completeert de volledige top drie voor Porsche-klantenteams in de GTE-Am-klasse.

Collectors’ items

In Le Mans kun je als bezoeker uitstekend je geld kwijt aan merchandise, modelauto’s, boeken en vele andere begerenswaardige zaken. Zelfs racesponsor Rolex heeft in de ‘Village’ een eigen tijdelijke boutique, voor als iemand tijdens de raceweek de onweerstaanbare behoefte krijgt om een Daytona, GMT Master of Submariner te kopen. Je weet immers maar nooit…

Porsche heeft een eigen merchandise-trailer met fraaie artikelen uit het Selection-programma en de ‘show car’ van de nummer 91 als publiekstrekker ervoor. (Foto: Rebocar)

 

Porsche heeft een eigen merchandise-trailer met vele fraaie zaken uit het Porsche Selection-programma. Gisteren arriveerden daar de modelauto’s in schaal 1:43 van de beide fabrieks-Porsche 911 RSR’s in retro-kleuren, gefabriceerd door modelautofabrikant Spark. De roze 911 met het startnummer 92 van Michael Christensen, Kévin Estre en Laurens Vanthoor en de nummer 91 in Rothmans-kleuren van Richard Lietz, Gianmaria Bruni en Frédérik Makowiecki zijn er beide in verkleinde uitvoering, zoals bij Spark gebruikelijk onwaarschijnlijk fraai gedetailleerd. Goed, de prijs van 65 Euro is ook zonder meer fors te noemen, maar reken er maar op dat dit echt collectors’ items zijn!

Sinds gisteren zijn in Le Mans de 1:43-versies van de Porsches met de startnummers 91 en 92 verkrijgbaar. (Foto: Rebocar)

 

Jacky Ickx ‘Grand Marshal’

Zesvoudig Le Mans-winnaar Jacky Ickx is dit jaar de ‘Grand Marshal’ voor de 24 Uur van Le Mans. Dat betekent dat hij ondermeer de ‘Leading Car’ zal besturen, die het veld gedurende de formatieronde voorafgaand aan de rollende start van de wedstrijd over het 13,626 kilometer lange circuit voert. Gisteren troffen we de Belgische autosportlegende bij het ontbijt in het onvolprezen ‘Hotel de France’ in La Chartre-sur-le-Loir, waar Ickx al jarenlang domicilie heeft tijdens het evenement.

Jacky Ickx met Vierenzestig.nl-redacteur René de Boer in het Hotel de France in La Chartre-sur-le-Loir.

 

Hoe vertel ik het mijn vrouw?

In de ‘Village’ op het binnenterrein van het circuit heeft ook modelautofabrikant Spark een eigen shop, waar miniatuurauto’s in schalen uiteenlopend van 1:87 tot 1:8 grif van de hand gaan. Voor flinke prijzen overigens ook, want de modellen van kunsthars zijn weliswaar zeer fraai en geweldig gedetailleerd, maar mogen ook wat kosten.

In de shop van Spark troffen we Porsche-fabrieksrijder Nick Tandy, die verlekkerd stond te kijken naar een model in de indrukwekkend grote schaal 1:8 van de Porsche 919 Hybrid waarmee hij in 2015 samen met Nico Hülkenberg en Earl Bamber de 24 Uur van Le Mans won. “Die zou ik echt graag willen hebben”, verzuchtte Bamber. Hij hikte wel een beetje tegen de prijs van 3.600 Euro aan. “Dat zorgt thuis vast voor discussie, als ik die koop”, lachte hij…

De Britse Porsche-fabrieksrijder Nick Tandy ziet wel wat in het 1:8-model van de 919 Hybrid, waarmee hij in 2015 Le Mans won. (Foto: Rebocar)
Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.