Veilingnieuws Monaco
Nieuws

Veilingnieuws Monaco, Porsche weer in de lift of loopt het wel los?

Afgelopen weekend stond het stratencircuit van Monaco weer in het teken van de Formule 1. Niet de moderne variant, maar de fraaie auto’s van weleer. De tweejaarlijkse Historic Grand Prix gaat vergezeld van een aantal veilingen, want een prestigieus evenement als dit is natuurlijk een uitstekende gelegenheid om exclusieve vierwielers te veilen. Een blik op de veilingen van Bonhams en RM Sotheby’s.

Bonhams

Bonhams stond op pole postion en ging als eerste van start. Met de eerste en laatste F1 auto’s waarin legende Ayrton Senna op het beroemde stratencircuit van start ging en een nieuwe, bijzonder fraaie locatie voor de veiling, zou je haast denken een gelopen race. 55 auto’s gingen onder de hamer en het beste resultaat ging inderdaad naar beide ex-Ayrton Senna F1 auto’s. Bijna 4,2 miljoen euro voor de McLaren MP4/8A uit 1993 en 1,6 miljoen voor de Toleman TG184 uit 1984. Maar een teleurstellend resultaat was er voor een bijzonder fraaie Ferrari 625 Targa Florio Spider uit 1953. De auto waarin namen als Mike Hawthorn en Umberto Maglioli nog achter het stuur plaats hebben genomen, bleef onverkocht na een hoogste bod van 3,4 miljoen euro. 1,1 miljoen onder de onderkant van de richtprijs. Zes Porsches gingen onder de hamer en vier wisselden van eigenaar. Hoogste prijs van 575 duizend euro was voor een ’73 Carrera RS 2.7 Touring. Een 997 GT3 RS 4.0, met 1500 km op de teller, moest het met minder doen en wisselde niet van eigenaar na een hoogste bod van 320 duizend euro.

De resultaten:

1959 Porsche 356 B Roadster, est. €120.000 – 170.000 €138.000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. €550.000 – 750.000 €575.000
1992 Porsche 911 964 Carrera RS, est. €180.000 – 240.000 €230.000
1967 Porsche 912, est. €40.000 – 50.000 €44.850
2011 Porsche 911 997 GT3 RS 4.0, est. €380.000 – 440.000 HB €320.000
1993 Porsche 911 964 Turbo 3.6 X88, est. €250.000 – 300.000 HB €210.000

RM Sotheby’s

RM Sotheby’s hamerde de dag na Bonhams 85 auto’s af. Twee vooraf aangekondigde blikvangers waren een Ferrari 250 GT LWB Berlinetta TdF Competizione en een Lamborghini Huracan uit 2018 die in bezit was van Paus Franciscus. Ook hier een teleurstellend resultaat voor een bijzondere Ferrari. Het hoogste bod kwam niet verder dan 6,2 miljoen euro, 800 duizend onder de lage estimate. De Lamborghini deed het in dat opzicht aanzienlijk beter en ging ruim over de richtprijs heen met een opbrengst van 809 duizend euro. De opbrengst van de ‘raging bull’ gaat volledig naar goede doelen. Goede resultaten waren er eveneens voor onder meer een Bugatti Veyron, met 1,7 miljoen euro, een Ferrari 250 GT Cabriolet Series II die nipt onder de 1,7 miljoen opleverde. Duurste auto was een Ferrari 275 GTB die ruim 2,1 miljoen euro op wist te brengen. Het 1 miljoen euro plus lijstje wordt afgesloten door de ‘Kinnunen’ ’73 Carrera RS Leichtbau en een RUF CTR3 Clubsport.

De resultaten:

2014 Porsche 911 997 Carrera S ‘Martini Racing Edition’, est. €140.000 – 160.000 €109.250
2001 Porsche 911 996 Turbo, est. €150.000 – 200.000 HB €130.000
1987 Porsche 911 930 Turbo, est. €170.000 – 230.000 HB €135.000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Leichtbau, est. €1.400.000 – 1.800.000 €1.242.500
1969 Porsche 911 S 2.2 Prototype, est. €250.000 – 350.000 HB €180.000
1965 Porsche 911, est. €275.000 – 325.000 €297.500
1955 Porsche 356 Pre-A Coupé, est. €225.000 – 275.000 HB €195.000
1987 Porsche 959 Komfort, est. €785.000 – 950.000 €837.500
1972 Porsche 914/6 ‘FIA Spec.’, est. €90.000 – 110.000 €73.600
1994 Porsche 993 RUF BTR Cabriolet, est. €160.000 – 190.000 €161.000
1981 Porsche 924 GTR, est. €475.000 – 525.000 HB €270.000
2011 Porsche 911 997 Speedster, est. €180.000 – 220.000 €246.875
2018 RUF CTR3 Clubsport, est. €800.000 – 900.000 €1.107.500
2012 RUF Rt-35, est. €250.000 – 300.000 HB 220.000

Prijzen zijn inclusief toeslagen tenzij anders vermeld. HB is hoogste bod, auto niet verkocht.

Licht neergaande trend

Toch waren ten opzichte van vorig jaar de resultaten lager. De totale opbrengst voor Bonhams was 13,6 miljoen euro tegenover 15,3 miljoen in 2016. Het aantal verkocht auto’s lag met 72 procent daarentegen hoger dan in 2016 toen 59 procent een nieuw onderkomen wist te vinden. Ook bij RM Sotheby’s was de totale opbrengst lager met 23,3 miljoen euro dit jaar tegenover 27,4 miljoen in 2016. Het verkooppercentage lag dit jaar echter lager met 66 procent tegenover 71 procent twee jaar geleden. Behoorlijk wat estimates waren toch aan de optimistische kant in een markt die een licht neergaande trend vertoont. De ‘Kinnunen’ RS verkocht dan wel voor een stevige prijs, maar nog altijd onder de richtprijs. De 924 GTR bleef ruim onder estimate en verkocht niet. De 959 blijft stabiel, een Komfort verkocht voor 837 duizend euro, gezien de kilometerstand een prijs die in lijn lijkt te liggen met de markt. Verrassend was eigenlijk het resultaat voor een 997 GT3 RS 4.0, die ondanks zijn lage kilometerstand niet verkocht. Eind 2017 werd er weliswaar een voor 314 duizend geveild, maar in Essen werd er begin dit jaar nog een voor 400 duizend verkocht. Beide met iets meer kilometers op de teller dan de auto in Monaco. Al met al lijkt het er dus niet op dat de markt in de lift zit, uitschieters zoals de ‘Kinnunen’ RS zullen er blijven.

Locatie

Dat locatie en het evenement een aanzienlijke rol speelt blijkt wel uit de verkoop van een BMW Z8. RM Sotheby’s veilde afgelopen weekend zowel in Monaco als in Auburn, Indiana, een BMW Z8. Beide Amerikaanse exemplaren waarbij de auto in Monaco minder dan 7000 miles op de teller had en de Z8 in Auburn minder dan 12000 miles. Laatstgenoemde kwam van eerste eigenaar en de andere Z8 vertoefde sinds 2012 op Europese bodem. In Monaco werd er ruim 241 duizend euro betaald voor de BMW en in Auburn 145 duizend dollar, omgerekend 123 duizend euro. Enfin, you do the math, daar was wat geld te verdienen. 

Foto’s: Bonhams en RM Sotheby’s

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.