Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onder de hamer: Paul Newman’s Porsche 935

Nog iets meer dan een maandje geduld hebben en dan dan gaat aan de westkust van de Verenigde Staten de Monterey Car Week van start met als afsluiting het beroemde Pebble Beach Concours d’Elegance. Een week vol pracht en praal op vier wielen en voor de bezoekers die hun spaarvarken er aan willen geven zijn er de gehele week diverse veilingen. Uiteraard zijn daarbij de drie grote veilinghuizen Bonhams, Gooding & Company en RM Sotheby’s aanwezig.

De veilingen van deze grote drie tijdens de Monterey Car Week zijn toch wel zo’n beetje het hoogtepunt van het veilingseizoen en je kunt er dan ook van op aan, dat er heel wat begeerlijks op automobielgebied de veilinghamer passeert. Vandaag hebben we alvast een voorproefje, want bij Gooding & Company weten ze altijd wel een aantal pareltjes met bijzondere geschiedenis aan te bieden. Zo zagen we eerder dit jaar tijdens de Amelia Island veilingen al de Seinfeld collectie voorbij komen, voor Pebble Beach heeft het veilinghuis opnieuw een aantal bijzondere Porsches op de lijst staan. De Porsche 935 springt daarbij in het bijzonder in het oog, want niet alleen is de 935 een legende op zich, deze 935 heeft ook een beroemde acteur achter het stuur gehad.

Indrukwekkend

De Porsche 935 was de in 1976 geïntroduceerde raceversie van de 911 Turbo en begon in hetzelfde jaar aan een indrukwekkend stukje autosportgeschiedenis. Het was in zijn introductiejaar dan ook gelijk raak met een zege tijdens de 6 Uur van Mugello, wat de aanzet was tot een langdurige en succesvolle racecarrière die tot in 1984 meer dan 150 overwinningen wereldwijd op het conto van de 935 boekte.

Chassis 0900 0030

De auto die bij Gooding & Company onder de hamer gaat, chassis 009 00030, bracht hollywood legende Paul Newman zijn Le Mans debuut. Newman raakte in 1969 besmet met het autosportvirus, tijdens een training bij de Watkins Glen Racing School voor de film ‘Winning’. Hij nam vervolgens geregeld deel aan diverse SCCA races en sleepte uiteindelijk vier nationale titels in de wacht.

In 1979 verscheen Newman aan de start van de 24 Uur van Le Mans voor het team van Dick Barbour, die naast Paul Newman en Rolf Stommelen eveneens het stoeltje in de Porsche bezette. Voor 1979 werd er geen officieel fabrieksteam van Porsche voor Le Mans ingeschreven, maar de 935 was inmiddels bijzonder populair geworden en was dan ook goed vertegenwoordigd in het startveld. Niet zonder succes want zowel Porsche Kremer Racing als Dick Barbour Racing domineerden de race en eisten de eerste drie plaatsen op. Het grootste aantal bezoekers in de geschiedenis van Le Mans, zagen de Porsche, met Dick Barbour, Paul Newman en Rolf Stommelen tussen de Kremer Porsches, op de tweede plaats eindigen. Een maand later stond de 6 Uur van Watkins Glen op het programma en deze race werd door het trio eveneens met een tweede plaats afgesloten.

Apple Computers

In het seizoen van 1980 waren het vooral de coureurs Bobby Rahal en Bob Garretson die in de 935 raceten voor het team van Dick Barbour. Gedurende dat jaar werd 935 009 00030 gesponsord door Apple Computers en daarmee is het de enige racewagen ooit waar de populaire tech gigant haar naam aan verbond. Er volgden meer podiumplaatsen dat jaar, maar nog geen overwinningen, die zouden in het daaropvolgende jaar de boeken in gaan.

In 1981 ging 935 009 00030 verder onder de vlag van Garretson Racing en pakte in de 24 Uur van Daytona de overall zege met Bob Garretson, Bobby Rahal en Brian Redman aan het stuur. Bobby Rahal en Brian Redman konden bij de 6 Uur van Riverside de derde plaats op het podium beklimmen en de derde plaats in de 6 Uur van Watkins Glen werd zeker gesteld door Rick Mears, Bob Garretson en Johnny Rutherford. Aan het einde van het seizoen werd er nog een tweede plaats gescoord door Rahal en Garretson tijdens de 1000 km van Brands Hatch.

Nederlands tintje

De volgende grote zege liet even op zich wachten, na een mooie derde plaats in de 24 Uur van Daytona in 1982, kwam in 1983 de volgende overall zege op het palmares van 009 0030. Een zege met zowaar een Nederlands tintje, want naast coureurs Wayne Baker en Jim Mullen nam de in Nederland geboren Canadees Kees Nierop eveneens plaats in het stoeltje in de 935. Voor Nierop was het een van de hoogtepunten in zijn racecarrière.

De laatste grote endurance race voor 935 009 00030 was de 24 Uur van Daytona in 1985 en die werd afgesloten met een negende plaats. Daarna was de auto nog actief in het IMSA kampioenschap tot in 1987.

Hawaiian Tropic

In 2006 is de Porsche gerestaureerd door Porsche specialist Paul Willison die de auto weer voorzag van de “Hawaiian Tropic” livery waarmee de auto in 1979 in Le Mans aan de start verscheen. Op het Amelia Island Concours d’Elegance in 2007 ging de auto er met de ‘Best of Class’ overwinning vandoor.

Een mooi stukje Porsche historie waarmee je ongetwijfeld indruk kunt maken tijdens diverse classic race evenementen, je zult alleen wel diep in de buidel moeten tasten, de estimate van tussen de 4,5 en 5,5 miljoen dollar liegt er niet om. Het is overigens niet de enige bijzondere Porsche met racehistorie die Gooding & Company gaat veilen, zo gaat er een 911 SC/RS uit 1984 waarin rallylegendes als Henri Toivonen en Juha Kankkunen nog zeges geboekt hebben eveneens onder de hamer. Gooding & Company hamert de auto’s af in het weekend van 20 en 21 augustus in Pebble Beach.

Foto’s: Mathieu Heurtault, Gooding & Company, DPPI, digitaldtour

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.