Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Het 944 prototype van Mike van der Weerd

Mike van der Weerd (23) is niet alleen gek op Porsche-folders en memorabilia, hij kocht ook op zijn zestiende zijn eerste Porsche en heeft sinds kort een echte pre-productie 944 S2 in zijn garage staan. Op zijn zestiende kocht Mike zijn eerste Porsche. “Het was een 924 met 57.000 kilometer op de teller. Inmiddels heeft ‘ie 63.000 gelopen, ik heb de auto nog steeds.  Maar omdat alles erbij zat, was ik snel klaar. En dus ging ik kijken wat er nog meer te koop was aan accessoires en gekke dingen rondom de 924. Ik kocht folders, persmappen, tijdschriften en langzamerhand kreeg ik daar meer lol in dan in het rijden met de 924. Wel bleef ik auto’s kopen die ik mooi vond.

 

IMG_7767

Op mijn zeventiende een 968 cabriolet, later een 914, een AMAG Porsche 944 – een van de 100 met een GT-interieur – een 911 Weissach en een AMAG 912. De 914 en de 968 heb ik verkocht, de andere auto’s heb ik nog steeds. Oh ja en ik had tot vorige week ook nog een Porsche Junior – een soort speelgoed-911 met een kleine benzinemotor. Gebouwd in een zeer gelimiteerde oplage en dus duurder dan een goede 944 Turbo. Die auto is inmiddels per vliegtuig naar Amerika onderweg.”

‘Factory Use’

Op koningsdag vond Mike echter de auto die de bekroning vormt van zijn collectie. “De auto werd de avond ervoor op Marktplaats gezet”, vertelt Mike. “Hij was niet goedkoop, maar een goede S2 is nou eenmaal geen goedkope 944. Ik kocht ‘m echter al onder voorbehoud en reed de volgende dag naar Brabant toen heel Nederland feestvierde. Op de terugweg bekeek ik de papieren nog eens goed en toen ging ook bij mij de vlag uit. Ik kwam het fabriekskenteken tegen op de Fahrzeugbrief en toen ik zag dat het chassisnummer eindigde op 002, wist ik dat ik iets bijzonders in handen had. Toen ik de optiecodes had opgevraagd, zag ik dat de auto was voorzien van een non-serie motor en een non-serie bak. En dat er dus sprake was van een pre-productie exemplaar.”

IMG_7779

Maar er was meer. De auto van Mike had ook code 666, wat betekent dat de auto is afgeleverd zonder chroom en lakprotectie en tevens code 100, wat staat voor ‘Factory Use’, oftewel fabrieksgebruik. “Wat verder opviel, was dat de optiesticker nog opgeplakt op het fabriekslint achterin de kofferbak lag en dus niet in het onderhoudsboekje was geplakt. De andere sticker was maar voor de helft ingeplakt. En ik kwam het fabriekskenteken tegen: BB-PW-566. Het was een bijzondere auto voor een 944, maar ik begon al gauw te denken dat ‘ie misschien zo bijzonder was dat ik ‘m zou kunnen inruilen voor een Porsche 911. Helaas zijn de 911-prijzen ook aardig gestegen inmiddels, maar ik ga het toch proberen en dus is de auto nu te koop bij Porsche Centrum Gelderland.”

Silverossa interieur

Volgens de papieren van Mike is de auto twee jaar bij de fabriek geweest. “Het was de eerste S2 met een Turbo-onderstel, ABS, driepunts gordels achterin en een Turbo S interieur. Dit zogeheten Silverossa interieur hadden ze natuurlijk nog liggen van de Turbo S, waar er 1000 van zijn gemaakt. Omdat de auto toch voor intern gebruik was, maakte dat kennelijk weinig uit. Uiteindelijk is de auto verkocht als gebruikte auto zonder garantie aan een Duitser. Daarna heeft een Engelse generaal die werkzaam was op een legerbasis in de buurt van Berlijn ‘m gekocht en hij heeft ‘m sinds 1997 in zijn bezit gehad. Er is 117.900 kilometer mee gereden. De Brabander van wie ik ‘m kocht was een soort handelaar, dus feitelijk ben ik de derde eigenaar.”

IMG_7781

Degene die op zoek is naar een bijzondere 944 kan met deze auto een goede slag slaan, hoewel de auto nog niet de status heeft bereikt van een model als de 928, waarvan goede exemplaren uit het eerste bouwjaar al richting de 80-100.000 euro gaan. “Maar misschien is het beter om niet te wachten totdat de 944 ook meelift op de prijsstijgingen van de 911 en 928”, zegt Mike met een glimlach. “Het is voor de nieuwe eigenaar leuker om dat te zien gebeuren met dit pre-productie-exemplaar veilig in je eigen garage.” Als extra bonus heeft Mike sinds kort de officiële bevestiging binnen van Porsche dat deze auto heeft gediend als testauto, onder meer om het turbo-onderstel te testen.

 

KADER: Porsche 944 S2 Pre-productie

Dankzij internationale race-successen en de aanhoudende vraag van de consumenten, besloot Porsche haar transaxle-assortiment in 1989 nogmaals te verbeteren. De standaard 944 met zijn 2.5 liter motor maakte plaats voor de nieuwe 16 kleppen 3.0 liter. Met zijn 211 pk en ideale gewichtsverdeling was de 944 S2 een ideale auto voor lange afstanden, maar ook op het circuit. Onder de kap lag immers de grootste en sterkste productie viercilinder motor ooit. De Porsche 944 S2 van Mike van der Weerd, die op 23 mei 1989 de fabriek uitrolde, is heel bijzonder. Afgezien van het feit dat het ontwikkelingscentrum in Weissach deze wagen testte tot 1991 en dat DR. ING. HCF Porsche AG staat genoteerd als eerste eigenaar, is dit model tevens een officiële pre-productie auto. Dit kan worden herleid aan de volgende optiecodes: 734 en 735. Daarbij staat 734 voor: PV-O Serie Motor (nicht Serie) en 735 voor: PV-O Serie Getriebe (nicht Serie). De auto is voorzien van fabriekskenteken BB-PW-566 en chassisnummer WP0ZZZ94ZLN400002. De auto is zeer compleet en wordt geleverd met uitgebreide documentatie, zoals de originele Duitse ‘Fahrzeugbrief’, facturen, originele boekjes en brochures. Ook de gereedschapsset, gevarendriehoek, bandencompressor en bagageriem in de kofferbak ontbreken niet.

 

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black

Eén reactie

  1. Eric!
    Ik zien op Markplaatz en so meer 1979 928’s voor ongeveer 10-15k Euro. Hoe is het mogenlijk dat een 1978 dan tusse de 80-100 k Euro waard kunnen sijn?
    Groet
    Paul