Voordat je een paar honderd euro uitgeeft aan een aankoopkeuring, is het raadzaam om eerst zelf de auto eens goed te bekijken. Een eerste blik kan namelijk al veel zaken duidelijk maken, ook zonder het inroepen van een expert. Gerepareerde schades bijvoorbeeld. De naden tussen de carrosseriedelen mogen niet wijken en onder de motorkap en in de neus moet je overal de puntlassen nog kunnen zien. Wanneer de auto schade heeft gehad, zijn die verdwenen. De bagageklep aan de voorzijde moet aan de binnenkant voorzien zijn van een witte sticker met een typenummer. Wanneer dat niet zo is, betekent dit dat de kap ooit vervangen is. Ook kun je aan de binnenkant van de spatschermen zien of ze ooit vernieuwd zijn. Wanneer de bouten zijn meegespoten, zijn ze nooit los geweest. Onderhoudsboekjes zijn een voorwaarde. Toch wordt daar ook soms mee gerommeld. Aan het interieur kun je wel zien of de kilometerstand ongeveer klopt. Boven de 200.000 kilometer is de zijwang van de stoel versleten en de zijwang van de zitting ingedeukt. Wanneer de stoel opnieuw bekleed is, kun je dat zien aan het feit dat er geen geperforeerd leer is gebruikt.
Oliedruk
De beurten moeten nagenoeg exact op de aangegeven tijdstippen hebben plaatsgevonden. Wanneer te lang is doorgereden zonder beurt kan dit leiden tot interne motorschade. Een gezonde motor heeft een oliedruk van tussen de één en twee bar wanneer hij warm is. Hoge kilometerstanden zijn in de regel geen bezwaar. Een 3.2 motor zou pas bij 180.000 kilometer een beetje los komen. ‘Hoe meer hij rijdt, hoe fijner de motor wordt, klinkt het wel eens. Handelaren nemen deze tegeltjeswijsheid maar al te graag over. Maar waar of niet, feit is dat een 3.2 met hoge kilometerstanden geen belemmering hoeven te vormen. De motor maakt zijn reputatie als zijnde nagenoeg onverslijtbaar volkomen waar. Hooguit moet ooit een set nieuwe zuigerveren en misschien klepzetels worden gemonteerd. Het tijdstip waarop dat noodzakelijk is varieert. Snelwegkilometers zijn veel minder belastend voor een motor dan veel korte stukjes, maar helaas is vaak niet na te gaan hoe de vorige eigenaar de auto heeft gebruikt.
Blauwe walm
Blauwe walm bij het starten hoeft niet erg te zijn, net zo min als een paar druppels olie onder de motor. “Als ze lang stil hebben gestaan, doen de meeste dat”, legt Riemer uit. “Dat komt doordat de cilinders plat liggen. Maar ik kan aan een bougie wel zien of een motor één liter olie per 500 liter verbruikt, een liter per 2000 kilometer. Ook moet je goed kijken waar de lekkage vandaan komt. Wanneer het probleem bij de voetpakking zit, ben je slecht af. Dan moet de motor eruit en zit je al snel op een reparatie van 4000 euro. Tijdens een proefrit moet je bij het wegrijden goed voelen of de koppeling niet slipt of het pedaal trilt. In beide gevallen loopt deze op zijn einde. De 915 versnellingsbak (tot 1987) heeft wel eens problemen met de synchromesh ringen, wat een krakend geluid bij het inleggen van de versnelling tot gevolg heeft. Vanaf 1987 is de 3.2 Carrera voorzien van een G50 versnellingsbak, die wordt gezien als een sprong vooruit. Je hoeft je niet teveel zorgen te maken over vreemde geluiden van deze G50 versnellingsbak. Wanneer de bak in zijn vrij staat, maakt de versnellingsbak soms een rammelend geluid. Dat is normaal. Net als schrapende geluiden bij het wegrijden en het rijden met lage toerentallen. Om zeker te weten of je geen kat in de zak koopt, kun je gewoon het beste even langs een expert rijden.