Nieuws

Veilingnieuws; de Porsches in Monterey

De Monterey Car Week staat weer voor de deur, het evenement bij uitstek voor liefhebbers van exclusief metaal. De vele veilingen gedurende het evenement bieden heel wat fraais aan en de drie grote veilinghuizen doen er alles aan om de meest exclusieve auto’s te verschalken voor hun veiling. Het zijn ook deze drie die we onder de loep nemen voor de Porsches in Monterey.

Type 64

Het zal niemand ontgaan zijn dat RM Sotheby’s met de Type 64 een waar historisch pronkstuk aan gaat bieden. Maar een blik op de catalogus leert dat dat niet de enige Porsche bij RM Sotheby’s is waar de nodige historie aan kleeft. Veilinghuis Bonhams heeft eveneens een bijzondere klassieker in de catalogus staan. Tijd voor een vooruitblik op wat er allemaal de veilinghamer gaat passeren. 

RM Sotheby’s

Zoals al gezegd heeft RM Sotheby’s de aandacht naar zich toe weten te trekken met de Porsche Type 64. Een richtprijs voor deze oer-Porsche is niet bekend gemaakt en het zal niet meevallen om daar een prijskaartje aan te hangen. Dat het wellicht de duurste Porsche ooit gaat worden is niet ondenkbaar. Maar de Type 64 is niet de enige Porsche met de nodige historie die onder de hamer gaat. Waar de Type 64 het begin markeerde van Porsche, bij de 718 aangekomen was het merk inmiddels een geduchte tegenstander op de circuits.

Legendarische namen

Een Werks exemplaar van de Porsche 718 RS 60 doordrenkt met de nodige racehistorie is dan ook een extra pareltje in de catalogus van RM. Chassis 718-044 racete op Le Mans, de Nürburgring, Sebring en deed mee aan de Targa Florio. Legendarische namen bevonden zich achter het stuur van de Porsche, Stirling Moss, Hans Hermann, Graham Hill, Dan Gurney, Jo Bonnier en Bob Holbert. RM Sotheby’s mikt op zo’n 5,75 tot 7,75 miljoen dollar. Gooding & Company veilde de auto al eens in 2015 in Monterey en hij wisselde toen voor 5,4 miljoen dollar van eigenaar. 

Carrera GT

Zonder racehistorie en aanzienlijk jonger is een paint to sample Carrera GT. Slechts 265 miles op de teller en een kleur die je normaal bij Lamborghini aantreft, Arancio Borealis. De kleur alleen al kostte, naar zeggen, de eerste eigenaar ruim 23 duizend dollar. De verwachte opbrengst is 1,2 tot 1,5 miljoen dollar, maar de auto wordt aangeboden zonder bodemprijs. Een kekke Carrera GT, eentje om op te letten.

2017 Porsche 911 991 Carrera S Endurance Racing Edition, est. $130,000 – 160,000 WR
1998 RUF CTR2 Sport, est. $700,000 – 900,000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. $600,000 – 725,000
1996 Porsche 911 993 GT2, est. $1,250,000 – 1,400,000
2005 Porsche Carrera GT, est. $1,200,000 – 1,500,000 WR
1956 Porsche 356 A Coupé, est. $150,000 – 200,000 WR
1967 Porsche 911 S, est. $175,000 – 225,000 WR
1989 Porsche 911 Speedster, est. $200,000 – 275,000
1975 Porsche 911 Turbo Carrera, est. $225,000 – 275,000
2011 Porsche 911 997 GT3 RS 4.0, est. $500,000 – 600,000
1965 Porsche 356 C 1600 Cabriolet, est. $175,000 – 225,000 WR
1991 Porsche 911 964 Carrera 4 Lightweight, est. $450,000 – 550,000
2005 Porsche Carrera GT, est. $625,000 – 725,000 WR
1960 Porsche 718 RS 60, est. $5,750,000 – 7,750,000
1962 Porsche 356 B 1600 Roadster, est. $350,000 – 425,000
1939 Porsche Type 64, est. onbekend
2016 Porsche 911 991 R, est. $325,000 – 375,000 WR
1966 Porsche 911, est. $175,000 – 225,000 WR
1974 Porsche 914 2.0, est. $45,000 – 65,000 WR
1967 Porsche 911 S, est. $250,000 – 325,000
1986 Porsche 911 930 Turbo, est. $125,000 – 150,000 WR

Bonhams

Veilinghuis Bonhams heeft de hand weten te leggen op een collectie auto’s van een verzamelaar. Daaronder zitten ook de nodige Porsches. Wat de Porsches betreft voert een 718 RSK uit 1959 de lijst aan. Deze Spyder, chassis 718-028, is er slechts een van een handvol geproduceerde RSK’s met de bestuurderspositie centraal geplaatst. De auto werd in 1959 geleverd aan de Belgische coureur Christian Goethals. Goethals boekte in 1959 een zege bij de Leopoldville Grand Prix in destijds Belgisch Congo. Enkele maanden later boekte hij opnieuw een zege, deze keer in Zwitserland. Motorproblemen weerhielden de Belgische coureur datzelfde jaar om de finish te behalen bij de 1000 km op de Nürburgring. Uiteindelijk volgden er in Europa en Afrika nog enkele overwinningen.

Historische races

In de jaren ’90 kwam de Porsche bij een verzamelaar in Amerika terecht. Een restauratie volgde en de Spyder werd veelvuldig ingezet bij historische evenementen. De Porsche is ook nu nog een van de weinige auto’s die toegelaten worden bij beroemde historische races. Het veilinghuis verwacht ongetwijfeld dat de Porsche de nodige pecunia’s oplevert, maar de richtprijs houden ze nog even geheim.

1973 Porsche 911 E 2.4 Targa, est. $70,000 – 90,000 WR
1963 Porsche 356 Carrera 2 GS Coupé, est. $600,000 – 750,000
1989 Porsche 911 Carrera Speedster, est. $160,000 – 210,000 WR
1997 Porsche 911 993 Carrera 2 Cabriolet, est. $75,000 – 100,000 WR
2015 Porsche 918 Spyder, est. $1,600,000 – 1,900,000
2008 Porsche 911 997 GT2, est. $175,000 – 225,000
1987 Porsche 911 930 Turbo 3.3, est. $70,000 – 110,000 WR
1959 Porsche 718 RSK Spyder, est. onbekend
1979 Porsche 911 RSR ‘Outlaw’, est. $130,000 – 180,000 WR
1997 Porsche 911 993 Turbo, est. $70,000 – 90,000 WR
1967 Porsche 912, est. $70,000 – 90,000 WR
1969 Porsche 912 Soft Window Targa, est. $65,000 – 85,000 WR
1967 Porsche 911 2.0, est. $100,000 – 130,000 WR
1987 Porsche 911 930 Turbo Flachbau, est. $190,000 – 230,000
1968 Porsche 911, est. $130,000 – 160,000 WR
1957 Porsche 356 A Carrera GS Coupé, est. $500,000 – 600,000
1957 Porsche 356 A 1600 Speedster, est. $250,000 – 300,000
1969 Porsche 912, est. $50,000 – 75,000 WR
1987 Porsche 911 Carrera 3.2 Targa, est. $40,000 – 50,000 WR
1982 Porsche 911 SC 3.0 Targa, est. $45,000 – 55,000 WR
1968 Porsche 912, est. $65,000 – 85,000 WR
1974 Porsche 911 Carrera 2.7, est. $50,000 – 60,000 WR
1987 Porsche 944 Turbo Cup, est. $90,000 – 120,000 WR
2010 Porsche 911 997 Turbo, est. $60,000 – 70,000 WR
1957 Porsche 356 A 1600 Speedster, est. $375,000 – 450,000 WR
1995 Porsche 911 993 Carrera RS 3.8, est. $275,000 – 325,000 WR
1956 Porsche 356 A 1500 Carrera GS Coupé, est. $500,000. – 600,000 WR
1959 Porsche 356 A 1600 Convertible D, est. $180,000 – 220,000 WR
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. $450,000 – 550,000 WR
1989 Porsche 911 Speedster, est. $150,000 – 200,000 WR
2001 Porsche 911 996 Turbo, est. $60,000 – 70,000 WR
1968 Porsche 911 L 2.0, est. $75,000 – 95,000 WR
1987 Porsche 911 930 Turbo Flachbau Cabriolet, est. $140,000 – 170,000 WR
1970 Porsche 914-6, est. $125,000 – 145,000
2019 Porsche 911 991 GT3 RS, est. $225,000 – 275,000

Gooding & Company

Geen bijzondere Porsches met racehistorie uit ver vervlogen tijden in de catalogus van veilinghuis Gooding & Company. Wat er dan wel opvalt? Porsches met uitzonderlijk weinig kilometers. Zoals een Porsche 930 uit 1979 met slechts 38 Miles op de teller. Eigenlijk gewoon nieuw dus. Wat dat gaat kosten? Het veilinghuis heeft er een richtprijs aan gehangen van 350 tot 500 duizend dollar. Hetzelfde recept voor een 964 Carrera 4 met 120 miles op de klok, 200 tot 250 duizend dollar.

Stevige estimates

Een Singer 911 uit 1991 duikt ook op in de catalogus. Verwachte opbrengst is 800 duizend tot 1 miljoen dollar. Het zal mij benieuwen of we bij de 800 duizend in de buurt gaan komen. Duurste Porsche die bij dit veilinghuis voorbij komt is een 959 Sport, 2 tot 2,4 miljoen dollar. Maar een 959 Sport is dan ook wel iets bijzonders. Tot de leukste twee Porsches, wat mij betreft dan, behoren twee 964 Carrera RS’en, waaronder een 3.8. Maar ook hier stevige estimates. 

1979 Porsche 911 930 Turbo, est. $350,000 – 500,000
1962 Porsche 356 B Super 90 Cabriolet, est. $450,000 – 550,000
1991 Porsche 911 Singer, est. $800,000 – 1,000,000
1988 Porsche 959 Sport, est. $2,000,000 – 2,400,000
1992 Porsche 911 964 Carrera RS, est. $500,000 – 600,000
1977 Porsche 934/5, est. $1,200,000 – 1,500,000
1993 Porsche 911 964 Carrera RS 3.8, est. $1,600,000 – 2,000,000
1989 Porsche 911 964 Carrera 4, est. $200,000 – 250,000 WR
1958 Porsche 356 A Speedster, est. $275,000 – 350,000 WR
2011 Porsche 911 997 GT2 RS, est. $400,000 – 500,000
1956 Porsche 356 A Coupé, est. $125,000 – 150,000 WR
1997 Porsche 911 993 Turbo S, est. $375,000 – 450,000
1979 Porsche 911 930 Turbo, est. $175,000 – 225,000 WR
1951 Porsche 356 Coupé, est. $700,000 – 900,000
1953 Porsche 356 1500 Coupé, est. $275,000 – 325,000
1965 Porsche 911, est. $250,000 – 300,000

WR is without reserve.

Het is duidelijk dat de catalogi van de veilinghuizen voor Monterey weer goed gevuld zijn met bijzondere auto’s. Heel wat leuke Porsches, oud met fraaie historie, maar ook jonge en bijzondere exemplaren. Maar is het ijzer nog immer heet genoeg om te smeden? Binnenkort weten we meer, de veilingen zijn van 15 tot 17 augustus. 

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.