Zoek
Sluit dit zoekvak.

Wannahave voor cryptoboys: rijtest Porsche Panamera Sport Turismo Turbo

Rijk geworden met Bitcoins? Lekker gecasht met uw huis? Draait de zaak weer op volle toeren? Porsche heeft vanaf heden een goed te verdedigen bestemming voor uw centen en wel in de vorm van de bruikbare, fantastisch ogende en asfaltverzengde Panamera Sport Turismo Turbo.

Twee dagen voordat we de Porsche Panamera Sport Turismo Turbo ophaalden bij Pon in Leusden, besloot ik er die vrijdag mee naar het MECC te gaan in Maastricht voor de beurs Interclassics. Oude Porsches bekijken, bijpraten met kennissen, daarna een hapje eten in de stad, een bierje in de kroeg en vervolgens een hotelletje pakken. Reiskoffer achterin en genoeg ruimte voor het geval ik een niet te missen onderdeel voor een van mijn projecten zou scoren.

Maar één dag voordat ik de Panamera ophaalde, kocht ik via Leboncoin – de Franse marktplaats – een originele Nomex-stoel voor mijn GT2 Clubsport. In een van de stoelen zit namelijk een lelijke beschadiging en de kwetsbare stof is niet los te koop.
Het nadeel was echter dat de stoel in Parijs stond en dat de eigenaar van de stoel ‘m liever niet op wilde sturen. Dit in verband met de kwetsbaarheid van de niet brandbare Nomex-stof. En dus besloot ik vanuit Maastricht maar even door te rijden op zaterdagochtend – een ritje van niks in zo’n 550 pk sterke pakezel.

Lifestyle

Nou ja, pakezel – de Sport Turismo is een lifestyle stationwagon. Qua laadruimte legt ‘ie het af tegen de eerste de beste Audi A6 Avant of BMW 5 Serie Touring, maar toch: het was voor de puristen natuurlijk weer reden genoeg om te roepen dat er helemaal niets heilig is in Porsche-land. Een stationwagon is – in Duitsland meer dan hier – nog altijd een auto voor aannemers en markthandelaren. Edoch, zelfs de grootste criticasters kunnen niet ontkennen dat deze Panamera er best goed uitziet.

De Panamera ST is gebaseerd op de sedan en is de eerste Panamera met drie zitplaatsen achterin. De auto is onmiskenbaar een Porsche; met dank aan het designteam van Michael Mauer. De Sport Turismo is tot aan de achterportieren gelijk aan de Panamera limousine. Vanaf de B-stijl heeft de variant een compleet eigen design met verlengde ramen en een lange daklijn. Aan de achterzijde loopt het dak minder scherp af dan de raamlijn. Dit leidt tot een opvallende D-stijl, die in typische coupé-traditie overgaat in een geheel eigen, masculiene schoudersectie. De verhoogde daklijn maakt de in- en uitstap achterin makkelijker en bovendien hebben je passagiers ook achterin volop ruimte. De inspanningen van Porsche hebben geleid tot meer binnenruimte en tien centimeter meer hoofdruimte achterin. Porsche spreekt over een 4+1-concept, waarmee de stoellay-out van de nieuwe Panamera versie wordt bedoeld.

520 liter bagageruimte

De auto biedt plaats aan vier volwassenen en een kind. De buitenste zitplaatsen hebben de vorm van individuele sportstoelen. Ertussenin bevindt zich een extra zitplaats, oftewel: een 2+1-configuratie. Optioneel is de Panamera Sport Turismo trouwens wel leverbaar als vierzitter, net als bij de limo met twee elektrisch verstelbare stoelen achterin. Voor wie laadruimte een aankoopcriterium is, is er niet langer enkel de Cayenne. De grote achterklep, de lage tildrempel, de grote bagageruimte en het 4+1 stoelconcept maken de Panamera Sport Turismo veelzijdig en flexibel en daardoor geschikt voor dagelijks gebruik met een overkill aan rommel – nou ja, alles relatief – achterin.
De inhoud van de bagageruimte bedraagt 520 liter – hoewel dat slechts tot 25 liter meer is dan in de Panamera limousine. De grote achterklep maakt in- en uitladen echter wel een stuk makkelijker. De achterbank is vanuit de bagageruimte elektrisch te ontgrendelen en kan in zijn geheel of gedeeltelijk (verhouding 40:20:40) worden neergeklapt. Met de achterbank plat ontstaat er een stouwvolume van maximaal 1.390 liter en een geheel vlakke laadvloer. Dat is niet voldoende voor de handel van een marktkoopman, maar wel afdoende voor een normaal gezin. Als optie is een bagagemanagementsysteem beschikbaar met vloerrails, speciale bevestigingspunten en een afscheidingsnet. Ook heeft de bagageruimte een 230 Volt-aansluiting.


Genoeg over z’n uiterlijk en zijn praktische nut. Een Porsche is gemaakt om te rijden. De Panamera Sport Turismo biedt net als zijn limousine-broertjes vermogen te over, ongeacht de versie. De modelserie trapt af met een V6 met één turbo die al 330 pk levert. Alle Sport Turismo’s hebben vooralsnog vierwielaandrijving, maar binnenkort volgt ook nog een achterwielaangedreven versie en traditioneel een meer hardcore GTS-variant. De 4S heeft een kleinere V6 met twee turbo’s, dezelfde 440 pk sterke motor die concerngenoot Audi ook in de nieuwe RS5 gebruikt. Een diesel 4S (met V8) en een plug-in 4 E-Hybrid complementeren het gamma.

550 pk

Wij reden in een Sport Turismo Turbo met een V8 bi-turbomotor die maar liefst 550 pk sterk is. Dat is niet langer de snelste variant, want sinds kort heeft Porsche de Turbo S E-Hybrids in de gehele range boven de Turbo’s geplaatst. In dat nieuwe topmodel werkt een 4,0-liter V8 samen met een elektromotor. Het resultaat is een systeemvermogen van 500 kW/680 pk, waarbij onze Turbo bijna schril afsteekt.
Mis je die extra pk’s die de Turbo S E-Hybrid levert in de gewone Turbo? Absoluut niet. De ‘gewone’ Turbo is al zo ontaard snel, dat het lijkt alsof het niet beter kan. De 550 pk en 770 Nm koppel is dankzij de permanente aandrijving van alle wielen ruim voldoende om de 2.035 kilo zware Panamera in een ultieme Autobahn-cruiser te veranderen. De motor zorgt voor een acceleratie tot 100 km/h in slechts 3,8 seconde (3,6 s met Sport Chrono Pakket); om de 200 km/h te bereiken heeft de auto zo’n 12 seconden nodig. Ook de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h in 2,4 seconden is fenomenaal.
Een draaiknop op het stuur regelt net als bij de 911 de rijmodus: Normaal, Sport, Sport Plus of je persoonlijke setup. Prima. Dat knopje herbergt op zijn beurt weer een knopje waarmee de Panamera onmiddellijk in z’n felste stand schiet als je het indrukt, maximaal twintig seconden lang.

De Porsche Doppelkupplung-automaat – kortweg PDK – schakelt heerlijk, zowel in de automatische als de manuele stand. Als je geen haast hebt, schakelt de elektronica vier van de acht cilinders onmerkbaar uit. Daardoor is het verbruik nog enigszins binnen de perken te houden. Porsche claimt een gemiddeld verbruik van 9,4 liter op honderd kilometer, maar dat is ons om begrijpelijke redenen niet gelukt.

Adaptieve achterspoiler

Wat het meeste indruk maakt, zijn z’n rijeigenschappen die zijn terug te voeren op het uitstekende onderstel. Met de scherpte van z’n besturing, z’n ongekende balans, z’n remkracht en -doseerbaarheid van het optionele PCCB-remsysteem treedt hij aan in de league waarin tot nu toe alleen de 911 een rol speelde. Geholpen door achterwielsturing is het bijna onmogelijk om de Sport Turismo Turbo in onbalans te brengen. De neus gaat in de richting die jij bedoelt met de lichtvoetigheid van een hardcore sportwagen waarbij de elektrische stuurbekrachtiging je een handje helpt. Porsche ziet kans om het formaat en z’n gewicht perfect te camoufleren.

Een primeur voor de Panamera Sport Turismo is een adaptieve achterspoiler; hij zit uiteraard ook op de door ons geteste Turbo. Afhankelijk van de rijomstandigheden en de gekozen rijmodus kan deze drie verschillende standen aannemen en tot vijftig kilogram extra neerwaartse druk verzorgen. Bij snelheden tot 170 km/h blijft de spoiler (die onderdeel is van Porsche Active Aerodynamics PAA) in rustpositie onder een hoek van -7 graden. Porsche meldt dat dit een gunstig effect heeft op de luchtweerstand en het brandstofverbruik. Bij hogere snelheden neemt de spoiler de ‘performance’-positie in, wat meer rijstabiliteit en zijdelingse dynamiek geeft. In de Sport- en Sport Plus-rijmodus staat de spoiler al vanaf 90 km/h op scherp. PAA is er ook voor het comfort: bij geopend panoramisch schuifdak en snelheden vanaf 90 km/h komt de spoiler onder een hoek van +26 graden te staan. Zo helpt hij windgeruis te verminderen.

Aanval

Tijdens de rit naar Maastricht merken we amper dat we in een ontaard snelle stationwagon rijden. We bewegen gewillig mee met het overige verkeer en de Turbo is niet zo hijgerig dat ‘ie je steeds uitdaagt om het gaspedaal te vloeren. Er lijkt zelfs een soort weerstand in het gaspedaal te zitten, die voorkomt dat je al te snel teveel gas geeft. Maar wanneer we de volgende ochtend om acht uur – net over de grens in België – de draaiknop aan het stuur richting de Sport-standen draaien, is plotseling alles anders. Het gaspedaal lijkt als vanzelf naar beneden te vallen, de automaat schakelt twee standjes terug, de besturing wordt directer en ook onze zitpositie is plotseling veranderd van onderuit hangend naar rechtop en alert, klaar voor de aanval.

Gelukkig is de snelweg leeg op deze vroege zaterdagochtend en gelukkig doet Flitsmeister het ook in België en Frankrijk. In Noord-Frankrijk zagen we op het laatste moment een onopvallende controle, maar dankzij de onverwachte remmencheck doken we ruim op tijd onder de legaal toegestane snelheid. Het lekkere van de Turbo is dat je geen moment de extra paardenkrachten en het koppel van de nog sterkere hybride turbo mist. Nog lekkerder is dat je ook niet de ietwat gekunstelde combinatie van aandrijvingen en regenererende remwerking van dit model mist. Pure power is niet de juiste omschrijving, want daarvoor had ook de turbo eigenlijk in de fabriek moeten blijven liggen, maar duidelijk is wel dat die tijd waarschijnlijk nooit meer terugkomt. Eén ding is zeker: wanneer we rijk waren geworden met Bitcoins, als we hadden gecasht met ons huis of als de zaak weer op volle toeren had gedraaid, zouden we met liefde intekenen op deze prachtig ogende, supersnelle en praktische Panamera Sport Turismo.


Technische gegevens Porsche Panamera Sport Turismo Turbo

Motor V8 biturbo
Inhoud 3.996 cc
Max. vermogen 404 kW/550 pk bij 5.750 t/min
Max. koppel 770 Nm vanaf 1.960 t/min
Aandrijving vier wielen, achttraps PDK
Remmen v/a gev. schijven/gev. schijven/PCCB optioneel
Afmetingen (l/b/h) 5,49/1,93/1,43 m
Wielbasis 2,95 m
Gewicht 2.035 kg
0-100 km/h* 3,6 s
Topsnelheid* 304 km/h
Verbruik gemiddeld* 9,4 l/100 km
Nieuwprijs vanaf € 199.700
* = fabrieksopgave

Foto’s: Pim Hendriksen
Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.