Video

718 Boxster Spyder (en GT4) toch aan de turbo?

Toen Porsche in april 2015 op de New York Auto Show de tweede generatie Boxster Spyder lanceerde, ontving dit topmodel uit de Boxster-reeks hetzelfde motorblok als zijn iets oudere tweelingbroertje, de Cayman GT4, namelijk de 3,8 liter grote zescilinder boxer uit de toenmalige Carrera S. Voor de vorm draaiden de ingenieurs uit Zuffenhausen het vermogen terug van 385 pk naar 375 pk. Daarbij moest de Boxster de vooras van de 991 GT3 missen (die vervolgens wel naar de GT4 ging), maar verder waren de twee auto’s nagenoeg identiek: de GT4 voor het circuittijgers die van zelf schakelen hielden, en de Boxster voor de liefhebbers die de meest pure, open ervaring voor de openbare weg zochten.

Drie jaar later ziet de wereld er volledig anders uit: de standaard 718 modellen hebben een viercilinder boxer ontvangen (2 liter in de non-S, 2,5 liter in de S en GTS-versies). Deze zorgen qua geluidsbeleving op zijn zachts gezegd voor polariserende reacties. Weg is de ietwat metalige huil van de oude turbo-loze zescilinder, deze is vervangen door een ietwat ruw en ongepolijste brom met turbo-obligate uitlaatplofjes. De vergelijkingen met een Subaru Impreza of Volkswagen Kever waren niet van de lucht.

Toen enkele maanden geleden de eerste geruchten de ronde deden dat de nieuwe 718 Spyder en GT4 de natuurlijk ademende 4-liter flat six uit de facelift GT3 zouden ontvangen – mogelijk in een ietwat geknepen versie met ca. 420pk maar toch qua geluidsbeleving nog altijd een soort van automobiele opera – slaakten puristen wereldwijd een zucht van verlichting. Ook Andreas Preuninger, hoofd ontwikkeling GT-divisie bij Porsche, deed vervolgens een duit in het zakje met de uitspraak dat GT-Porsches de komende tijd turboloos zullen blijven.

Wellicht hebben deze puristen toch iets te vroeg victorie gekraaid: in dit recente filmpje zijn de eerste bewegende beelden van een test-Spyder te zien. Hoewel de beelden in een file zijn gemaakt en dus snelheid en toerental niet bijster hoog zijn, lijkt het er qua geluid toch op dat Porsche voor de plaatsing van een 4-cilinder turbo-boxer heeft gekozen. Het blijft natuurlijk mogelijk dat Porsche uiteindelijk toch andere keuzes maakt. Maar de sectorbrede drang naar emissiereductie samen met de ontwikkelingscyclus van de GT4 en Spyder waarbij beide naar verwachting nog dit jaar worden gepresenteerd aan het wereldwijde publiek, doen vermoeden dat we hier een bijna-uitontwikkeld platform zien. Inclusief een turbo voor de GT4 en Spyder. Concreet betekent dit dat alleen de GT3 en GT3 RS zullen overblijven als ongeblazen vaandeldragers. Laten we daar nog maar even van genieten.

 

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.