Zoek
Sluit dit zoekvak.

Porsche galore bij Amelia Island veilingen in maart

Zoals ik al eens eerder schreef, lijkt het er op dat eigenaren steeds vaker afscheid nemen van hun collectie, of delen daarvan, van bijzondere auto’s. Collega Erik schreef al over de 964 verzameling die op Amelia Island onder de hamer gaat, maar dat is niet de enige Porsche verzameling bij de veilingen aldaar. Veilinghuis Gooding & Company heeft eveneens de hand weten te leggen op twee verzamelingen met Porsches. Een kleine collectie van drie begerenswaardige exemplaren en een van twaalf Porsches.

50 jaar

De verzameling met twaalf Porsches omvat meer dan 50 jaar Porsche, het oudste exemplaar is een 356 B Cabriolet uit 1960 en de jongste is een 991 GT3 RS uit 2016. En wat daar tussenin zit is een aardige mix van water- en luchtgekoeld. Vooral klassieke Porsches 911. De in 2016 overleden James G. Hascall begon in de jaren ’80 Porsches te kopen en deelde zijn passie voor het merk samen met zijn vrouw. Samen namen ze dan ook geregeld deel aan wegritten met de auto’s.

Pronkstukken

Twee pronkstukken en ook de prijzigste Porsches uit de verzameling zijn de 959 Komfort en een Carrera GT. In de Carrera GT is uitzonderlijk weinig gestuurd want de teller laat slechts 120 miles zien. Alle Porsches gaan ‘without reserve’ onder de hamer.

1960 Porsche 356 B Cabriolet, est. $150, 000 – 200,000
1965 Porsche 356 C Cabriolet, est. $170,000 – 200,000
1969 Porsche 911 S 2.0, est. $160,000 – 180,000
1972 Porsche 911 S 2.4, est. 200,000 – 250,000
1987 Porsche 959 Komfort, est. $900,000 – 1,200,000
1989 Porsche 911 Carrera Speedster, est. $250,000 – 325,000
1993 Porsche 911 964 Carrera 4 Targa, est. $75,000 – 100,000
1994 Porsche 911 964 Turbo 3.6, est. $225,000 – 275,000
1996 Porsche 911 993 Turbo, est. $150,000 – 180,000
1997 Porsche 911 993 Turbo S, est. $325,000 – 375,000
2005 Porsche Carrera GT, est. $800,000 – 1,000,000
2016 Porsche 911 991 GT3 RS, est. $175,000 – 250,000

Drie auto’s

Hoewel je je af kunt vragen of het aantal van drie auto’s van hetzelfde merk al groot genoeg is om onder de noemer verzameling te mogen vallen, gaat dat wat mij betreft voor deze drie Porsches wel op. Deze Porsche liefhebber had een neus voor het lekkerste uit de 964 en 993 reeks van de 911, namelijk de 964 Turbo S Leichtbau, de 993 GT2 en de 993 Carrera RS 3.8. Estimates zijn nog niet bekend gemaakt.

100 kilometer

Sturen werd er met deze Porsches niet veel gedaan. De GT2 laat minder dan 10 duizend kilometers op de klok zien en de Carrera RS 13 duizend. De fraaie nachtblauwe 964 is amper de weg opgeweest, want daar komt de tellerstand nog niet eens aan de 100 kilometer. Tel daarbij op dat er slechts 86 exemplaren gebouwd zijn van de 964 Turbo S Leichtbau en de 1,54 miljoen dollar die er in 2017 nog betaald werd voor eenzelfde exemplaar met 2200 kilometer op de teller, dan zal de estimate rond de 1,6 miljoen dollar liggen.

Met een 993 GT2 kan het alle kanten op, wisselende resultaten, met een record in 2016 met ruim 2 miljoen euro. Die auto kwam van de eerste eigenaar en had net geen 13 duizend kilometer gereden. Die 2 miljoen was ook wel een uitzonderlijk resultaat, het gevolg van een biedoorlog met maniakale trekjes. Estimate voor deze Leichtbau Turbo S zal vermoedelijk rond de 1,3 miljoen liggen. Idem voor de 993 Carrera RS, ook hier wisselende resultaten de afgelopen veilingen. Gezien de lage kilometerstand zal de estimate waarschijnlijk rond de 500 duizend dollar liggen.

Om de oren

En dan staan niet alleen deze verzamelingen in de veilingcatalogi, er gaan ook nog voldoende individuele exemplaren onder de hamer. De Porsches lijken ons dus om de oren te gaan vliegen bij de Amelia Island veilingen. Voor het zover is, moeten we nog even geduld hebben, 9 maart is de veiling van Gooding & Company.

Foto’s: Gooding & Company

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.