Na vijftien jaar is het tijd voor nummer drie in Porsche’s meest succesvolle modellenreeks ooit. En zoals we gewend zijn van Porsche doet ook deze nieuwe Cayenne weer verbazen. Vierenzestig.nl kreeg de kans om de nieuwste telg op technische vlak binnenstebuiten te keren op de ADAC-testbaan in Düsseldorf.

Verbazen doet de Cayenne in vele opzichten. Bij zijn verschijning deed de eerste auto menig Porsche-liefhebber met weemoed aan de dagen van weleer denken. Ondertussen hebben we kunnen wennen aan een SUV met een Porsche-logo en is het tijd om ons opnieuw te verbazen over de Cayenne. De laatste generatie tart namelijk de grenzen van wat mogelijk is binnen de natuurwetten.

De nieuwe Cayenne Turbo in camouflagetrim.

Autobahn

Zelf de Cayenne over de testbaan jagen zat er niet in, maar ondergetekende kon een ritje met een testrijder van Porsche niet laten gaan. “Afgelopen week ben ik nog met m’n gezin naar Hamburg op en neer gereden”, vertelt hij terwijl we afstevenen op een helling waar zelfs een berggeit even voor moet slikken. “Met 270 km/h naar het noorden, m’n zoontje lag op de achterbank te slapen.” Na de helling te hebben overwonnen gooit de testrijder de dik twee ton wegende Cayenne met een zwiep een bocht in. De achterkant breekt uit en met gillende banden en de zwierigheid van een kleine sportwagen gaan we richting de uitgang van de bocht.

Laat je niet afleiden door het behouden vormgegeven uiterlijk. Er zijn weinig dingen ongewijzigd gebleven bij dit nieuwe model. Een voorbeeld zijn de bandenmaten. Porsche monteert voor het eerste op elke Cayenne achter dikkere banden dan vóór. Het geeft de auto meer stabiliteit op hoge snelheden. Daar draagt de meesturende achteras ook een steentje aan bij. We zagen het systeem al eerder op de 911 GT3 en de nieuwe Panamera. Bij lage snelheden sturen de achterwielen tegen ten opzichte van de voorwielen om zo de wielbasis effectief te verkleinen. Bij hoge snelheden sturen ze juist mee.

1200 Nm koppel

Elektromotoren tussen de stabilisatorstangen houden de Cayenne stevig op het wegdek. Ze worden gevoed door een 48-volt systeem.

Wat we niet eerder op een Porsche zagen, zijn de actieve stabilisatoren. Elektromotoren tussen de stabilisatorstang, gevoed door een speciaal 48-volt systeem, oefenen tot wel 1200 Nm koppel uit om zijwaartse rolbewegingen tegen te gaan. Samen met de luchtdempers met drie kamers geeft de auto hierdoor bijna geen krimp tijdens een stevig potje sturen. Het grootste deel van de Cayenne rijders zal zelden het grensbereik opzoeken, maar het kan. En die gedachte is best fijn.

Waar Cayenne-rijders wel gebruik van gaan maken, zijn van de enorme Porsche Surface Coated Brakes, ofwel PSCB. Een hele mond vol. In feite zijn het stalen remschijven met een dunne wolfraamcarbide-coating. Het resultaat is een remschijf die letterlijk glimt als een spiegel. Porsche claimt dat de remmen beter bestand zijn tegen fading en tot wel tien keer minder remstof produceren. Aan de witte remklauwen kunnen zelfs je buren zien dat je helemaal het mannetje bent met je wolfraamcarbide-remmen. Standaard op de Turbo. Op de Cayenne en Cayenne S moet je ervoor bijbetalen. Nog grotere en duurdere koolstofvezel remmen zijn nog steeds een optie.

De spoiler is geïntegreerd in de kofferklep en kan in nood als airbrake dienen.

 

Cayenne hybride

Nog een noviteit voor de Cayenne is de actieve dakspoiler. We zagen hem al eerder op de Panamera Sport Turismo, maar het ding heeft ook z’n weg gevonden naar de Cayenne. De spoiler boven de achterruit rijst op bij hoge snelheden en dient zelfs als een airbrake bij een noodstop.

Vooralsnog is de Cayenne leverbaar in drie smaken, te beginnen met de ‘gewone’ Cayenne. Een 3,0-liter V6 met een enkele turbo levert 340 pk en 450 Nm koppel. Betaal je meer, dan krijg je de Cayenne S met een 2,9-liter V6 met twee turbo’s, gemonteerd tussen de twee cilinderbanken. Met 440 pk en 550 Nm koppel ben je met de S zeker geen stakker, maar voor wie meer wil is er de Turbo. Met 550 pk en 770 Nm koppel uit een 4-liter V8 met twee turbo’s is het de voorlopige topper van de Cayenne-reeks. Maar verwacht nog zeker een instap hybride en een hybride Turbo S. Over diesels rept Porsche vooralsnog met geen woord. Eerst wacht het de onderzoeken naar het dieselschandaal af.

Alle Cayenne’s zijn gekoppeld aan een achttraps Tiptronic S-bak. Een PDK-bak met dubbele koppelingen is niet leverbaar. Volgens Porsche past zo’n racy versnellingsbak niet bij de Cayenne en is ‘ie niet opgewassen tegen zware paardentrailers.

De Cayenne begint bij €109.800,-, voor de S moet je €129.100,- meenemen. Leg je €204.300,- neer, dan heb je de Turbo voor de deur.

 

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.