Zoek
Sluit dit zoekvak.

De Porsche 911 Carrera GTS is een lofzang op het oerconcept [rijtest]

De Porsche 911 Carrera GTS met handbak is misschien wel de lekkerste 911 die je kunt kopen. Maar wat maakt deze 911 nou zo bijzonder? Nachtblauw, handgeschakeld en achterwiel-aangedreven. Wie van deze verrassende combinatie in het geval van een 911 niet begint te watertanden mag zich wat mij betreft überhaupt geen liefhebber noemen. Tel daarbij de 430 paarden bij op die de GTS meetorst en je kunt op je vingers natellen dat rijden in deze auto een waar festijn moet zijn.

Handbak

Vaak zijn testauto’s voorzien van PDK, de markt daarvoor is immers in Nederland groter. Best jammer, eigenlijk. Niet dat er iets mis is met de mensen die de automatische bak met dubbele koppeling boven een handbak verkiezen: integendeel. Maar zo’n handbak heeft iets puristisch. We verbeelden ons allemaal dat we zeker net zo snel kunnen schakelen als dat Porsche’s PDK door z’n verzetten heen vliegt. Het voelt authentiek en geeft een extra dimensie aan het rijden. De voldoening dat we handmatig een precisie-instrument mogen bedienen: het voelt bijna als de eerste keer zonder rij-instructeur naast je die kan ingrijpen. Jullie begrijpen: we hebben van deze reportage extra genoten.

Porsche GTS-2 Porsche GTS-5 Porsche GTS-6 Porsche GTS-11

Redenen om te genieten zijn er met de Porsche 911 Carrera GTS genoeg. De auto is een lust voor het oog met z’n standaard in zwart zijdeglans gelakte Turbo-velgen met centrale wielmoer, de brede body die we kennen van de Carrera 4 en de agressieve neus die uitdaagt om opgezweept te worden. Door de nachtblauwe body valt het iets minder op maar de kleur zwart speelt een belangrijke rol bij de GTS. Subtiele accenten zorgen ervoor dat de auto zich onderscheidt van zijn minder potente broertjes en zusjes.

Onderhuids vinden we de 3,8-liter boxermotor die we kennen uit de Porsche 911 Carrera (4)S. Deze krachtbron levert in de GTS maar liefst 30 pk extra waarmee het totale vermogen op 430 pk uitkomt. De cijfers liegen er niet om, maar dat doen ze eigenlijk nooit bij een 911. De 911 GTS heeft in handgeschakelde configuratie 4,4 seconden nodig om vanuit stilstaand naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid bedraagt een indrukwekkende 306 km/h.

Twee gezichten

De 911 Carrera GTS heeft twee gezichten, precies datgene wat het 911-concept zo sterk maakt. Wanneer je rustig rijdt voelt de auto heerlijk comfortabel maar toch met de snelheid en precisie die je mag verwachten van een auto die het predicaat sportwagen draagt. Je hebt geen seconde het gevoel dat de auto op enige wijze underpowered is, maar wordt ook niet tot vervelens toe uitgedaagd om het mannetje uit te hangen.

Wanneer je dat eenmaal wel doet is het alsof de 911 zijn balmasker afgooit en z’n integraalhelm opzet. Alsof de auto aanvoelt dat je ‘m aan wilt sporen. Wanneer je volgas door alle verzetten vliegt danst het kippenvel over je armen. Dit is waarvoor je een 911 koopt, wat een sensatie, wat een belevenis. Het geluid, de acceleratie, de wegligging, alles klopt. Maar wie denkt dat je dan alles hebt gehad, heeft het mis.

Porsche GTS-63 Porsche GTS-64 Porsche GTS-65 Porsche GTS-67

Ondanks de hoeveelheid Porsches die we met deze optie aan boord hebben mogen testen blijft de stand “Sport Plus” ons intrigeren. Eénmaal ingeschakeld lijkt de boxermotor achter ons pas echt tot leven te komen en we hadden toch geen seconde het idee dat de auto niet al lekker klonk. Het onmiskenbare gerochel gaat bijna door merg en been en geeft ons pas echt het gevoel dat we in een sportwagen zitten. De motor lijkt vinniger en adequater te reageren en de standaard Porsche Active Suspension Management zorgt ervoor dat het onderstel strakker nog aanvoelt. De auto voelt in het geheel minder kunstmatig aan en stuurt een stuk directer. Dit is hoe het altijd zou moeten zijn, dit is waarvoor je een auto als deze koopt. Maar voor het ‘allround’ aspect en dus het grote publiek verstopt Porsche het echte talent van de 911 onder een eenvoudig knopje op de middenconsole. Wel zo lekker als je even snel een boodschapje bij de plaatselijke buurtsuper wilt doen of je zoontje van voetbal wilt halen. In het laatste geval waarschuwen we je wel alvast. Het is namelijk enorm verleidelijk om met deze auto ‘the long way home’ te kiezen.

Succesnummer

We stipten een aantal alinea’s terug al even aan hoeveel genot een handbak kan geven. Rijdend in de GTS is het bijna bizar om je te realiseren dat meer dan 90% van de clientèle in het geval van de 911 kiest voor PDK. Het gevoel van controle en macht die het zelf bedienen van de pook in de GTS je als bestuurder geeft is onmiskenbaar aanwezig. Het is even wennen om de beschikking te hebben over zeven versnellingen maar al snel leer je dat die zevende versnelling wel degelijk ergens toe dient. Je kunt dit verzet het allerbeste als overdrive beschouwen, een zeer welkome extra tijdens lange ritten, zowel brandstof- als geluidtechnisch.

Het is niet voor niets dat de 911 GTS al jarenlang een groot succesnummer is. Sterker nog: wat ons betreft bracht Porsche de 911 GTS meteen met de introductie van een nieuwe generatie 911 uit. Nu hebben we sinds de introductie in 2011 vier jaar moeten wachten op de kers op de taart. De Porsche 911 Carrera GTS is namelijk de snelste 911 die handgeschakeld én achterwiel-aangedreven is. De Turbo is immers vierwiel-aangedreven. De GT3 is louter leverbaar met PDK en daardoor evenmin kandidaat. Wanneer je waarde hecht aan het oer-concept van de 911 en het meest waar voor je geld wilt is er eigenlijk maar één keuze: deze auto.

Porsche GTS-35 Porsche GTS-42 Porsche GTS-74 Porsche GTS-79 Porsche GTS-84 Porsche GTS-92 Porsche GTS-94 Porsche GTS-95

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.